ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

«Ψηφιακό Υπουργείο» τώρα ή πρώτα οργανωτική αναδιάρθρωση;

Διάδωσέ το

 

Αν οι αναδιαρθρώσεις δεν προηγηθούν και οι ρόλοι, οι σχέσεις και οι διαδικασίες μείνουν σε γενικές γραμμές ως έχουν…το «γραφειοκρατικό τέρας» θα μετεξελιχθεί σε «ψηφιακό τέρας» και η ιστορία της Εκπαίδευσης θα προσθέσει στα κεφάλαιά της άλλη μια «μεταρρύθμιση που δεν έγινε».

Κλωτσοτύρας Δημήτρης, δάσκαλος

MEd,  Εκπαιδευτική Διοίκηση & Ηγεσία, Πανεπιστήμιο Σύδνεϋ

Τα τελευταία χρόνια (και όχι μόνο με την τελευταία κυβέρνηση) έχουν μεταφερθεί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πολλές νέες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, π.χ. πιο ενεργητικός  ρόλος στη διαχείριση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, σχέδια δράσης για την αυτοαξιολόγηση, εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, εργαστήρια δεξιοτήτων, ενδοσχολική επιμόρφωση, ενδοσχολικοί συντονιστές και μέντορες, κ.ά.

Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο στη λειτουργία των σχολείων, η εφαρμογή τους όμως παρουσίασε αδυναμίες. Οι νέες αρμοδιότητες δε συνοδεύτηκαν και από ανάλογη μεταφορά πόρων ούτε από οργανωτική αναδιάρθρωση της διοικητικής λειτουργίας των σχολείων. Έτσι, υπό την πίεση των πολλαπλών υποχρεώσεων, τα σχολεία προχωρούν πολύ συχνά σε διεκπεραιωτικού χαρακτήρα προσεγγίσεις, ώστε να φαίνονται όλα εντάξει «στα χαρτιά». 

Ο νέος υπουργός Παιδείας δηλώνει ότι στόχος του είναι η δημιουργία ενός «ψηφιακού Υπουργείου». Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την κατ’ αρχήν θετική και οραματική διάσταση της εξαγγελίας. Αν όμως δεν προηγηθούν οι απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές στην οργανωτική και λειτουργική δομή των σχολείων, υπάρχει ο κίνδυνος οι ψηφιακές αλλαγές να μην προσφέρουν ουσιαστικά αποτελέσματα. Μπορεί να κατευθυνθούμε από μια διεκπεραίωση «στα χαρτιά», σε μια διεκπεραίωση «στις πλατφόρμες». 

Ως παραδείγματα διαρθρωτικών  αλλαγών αναφέρω τον ριζικό επανασχεδιασμό του Myschool και την απόδοση νέων διαχειριστικών ρόλων στους χρήστες του, την πλήρη διαλειτουργικότητα μεταξύ των εφαρμογών/ πλατφορμών, την αποσαφήνιση  και διεύρυνση του ρόλου των ενδοσχολικών συντονιστών με ανάλογη παροχή κινήτρων, έναν λειτουργικό τρόπο καταχώρισης και διαχείρισης της σχολικής κινητής περιουσίας, τη χαρτογράφηση και απλοποίηση των διοικητικων διαδικασιών, κ.ά. Αν οι αναδιαρθρώσεις δεν προηγηθούν και οι ρόλοι, οι σχέσεις και οι διαδικασίες μείνουν σε γενικές γραμμές ως έχουν, η νέα ψηφιακή πολιτική θα “κολλήσει” στις δομικές αδυναμίες, θα προσφέρει τη  βελτίωση κάποιων χρονικών  και ποσοτικών δεικτών αλλά δε θα συνεισφέρει στην ουσιαστική και ποιοτική αλλαγή της οργανωσιακής κουλτούρας. Απλά το «γραφειοκρατικό τέρας» θα μετεξελιχθεί σε «ψηφιακό τέρας» και η ιστορία της Εκπαίδευσης θα προσθέσει στα κεφάλαιά της άλλη μια «μεταρρύθμιση που δεν έγινε». 

Ας ελπίσουμε ότι ο νέος Υπουργός έχει υπόψη του τα παραπάνω ζητήματα και θα κινηθεί ανάλογα, χωρίς να επηρεαστεί από “Σειρήνες” που θα προκρίνουν την αξία των ποσοτικών δεικτών αντί των ποιοτικών.

Δείτε επίσης:

Μισθοί Δημοσίων Υπαλλήλων: Αύξηση 50 ευρώ, συν δύο αυξήσεις

Δείτε επίσης

Τα “Τέμπη” των υπηρεσιακών συμβουλίων επιλογής στελεχών…

Διάδωσέ το Τα “Τέμπη” των υπηρεσιακών συμβουλίων (επιλογής στελεχών) , οι συνεντεύξεις και η υπηρεσιακή …