ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ατομική αξιολόγηση: Δεν υπάρχουν περιθώρια για «παιδαγωγικούς» ελιγμούς..

Διάδωσέ το

 

Ατομική αξιολόγηση – Παιδαγωγικοί προβληματισμοί

“Στην πρώτη διαδικασία , στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας  στην Π.Ε .  εφευρέθηκαν τα «ενιαία» κείμενα  και παρόλο που το ΥΠΑΙΘ τα χαρακτήρισε εγγράφως με Εγκύκλιο , « μη σύννομα, μη γενόμενα» , αβρόχοις ποσί πέρασαν στο σύστημα (ψηφιακή πλατφόρμα) και όλοι πανηγύριζαν…99% συμμετοχή. Τώρα στη δεύτερη διαδικασία (ατομική αξιολόγηση) το θέμα δεν έχει περιθώρια για «παιδαγωγικούς» ελιγμούς και η υπόθεση περιπλέκεται”.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Υπό του Σ.Ε. ΠΕ70 Σκρέτα Δημητρίου

«Ζήστε την αλήθεια, αντί να την διακηρύσσετε»

(Elbert Hubbard – Αμερικανός συγγραφέας, εκδότης, φιλόσοφος και καλλιτέχνης, σήμερα είναι περισσότερο γνωστός ως ο ιδρυτής της καλλιτεχνικής κοινότητας.)

Υπηρετώντας για είκοσι έτη την επιστημονική και παιδαγωγική εποπτεία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος , οικειοθελώς, από τη θέση του Σχολικού Συμβούλου ΠΕ70, του  ΣΕΕΠΕ70 και τώρα του Σ.Ε. ΠΕ70 θέλω να μοιραστώ δημοσίως κάποιες σκέψεις μου , που ίσως συνεισφέρουν στο φλέγον ζήτημα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε , η προηγούμενη Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων προέβλεπε  την ποινή του αποκλεισμού από την διαδικασία επιλογής  στελέχους εκπαίδευσης σε όσους εκπαιδευτικούς αρνούνταν να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση.  Νόμος  4547/18 του πρώην υπουργού Παιδείας  και Θρησκευμάτων κ. Γαβρόγλου. Ο κ. Γαβρόγλου δεν πρόλαβε να εφαρμόσει το Νόμο, λόγω των εθνικών εκλογών του 2019.Ο Νόμος “Γαβρόγλου” δεν όριζε χρονική διάρκεια “αποκλεισμού” σε αντίθεση με το Νόμο της νυν Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κας  Κεραμέως ο οποίος ορίζει μέχρι 5 χρόνια αποκλεισμό στους μη  συμμορφούμενους και επιβολή οικονομικής “ποινής”.

Η  επίμαχη διάταξη του κ. Γαβρόγλου:

Ειδικότερα, η συγκεκριμένη διάταξη του  κ  Γαβρόγλου, προέβλεπε τα εξής:

«Άρθρο 45

Μεταβατικές και λοιπές διατάξεις

  1. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, δεν αξιολογείται η συμβολή στη συνοχή και συνέπεια των εκτιμήσεων και των συμπερασμάτων της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, σε σχέση με τη στοχοθεσία του προγραμματισμού, εάν δεν έχουν υλοποιηθεί οι διαδικασίες προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και της αποτίμησης, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 5, την παράγραφο 4 του άρθρου 8, την παράγραφο 3 του άρθρου 13 και το άρθρο 47.
  2. Οι αξιολογητές, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 38, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου, δεν μπορεί να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης στελεχών της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα άρθρα 21 έως 36, ή σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.
  3. Η προηγούμενη βεβαίωση της τήρησης των υποχρεώσεων της παραγράφου 2 από την αρμόδια υπηρεσία για την τήρηση των διαδικασιών αξιολόγησης συνιστά προϋπόθεση για να συμμετέχει ο ενδιαφερόμενος σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης στελεχών της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα άρθρα 21 έως 36, ή σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις….»

 

Σήμερα εφαρμόζεται ο Ν. 4823/21( Νόμος της  ΥΠΑΙΘ, κας  Κεραμέως)  που εκτός από  την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων   έχουμε και την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών .

Δέστε τι αναφέρει ο εν λόγω Νόμος  μεταξύ των άλλων: (Άρθρο 56, π.4 & 5 του Ν. 4823/21):

«4. Η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, ατομικώς ή συλλογικώς, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων ή ομάδων δράσεων σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών ή υποστηρικτικών δομών, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή ενέργεια που αφορά στον προγραμματισμό, στην αυτοαξιολόγηση ή εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των ως άνω δομών ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. και ιδίως η παραβίαση οιασδήποτε από τις υποχρεώσεις τους, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα 47, 47Α, 47Β και 48 του ν. 4547/2018 (Α’ 102) και στα άρθρα 57, 61, 72 παρ. 3, 73 -76 και 97 του παρόντος περί αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26), όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.

  1. Ανεξαρτήτως των οριζόμενων στην παρ. 4, οι αναφερόμενες στην παρ. 4 παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ μέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. που διαρκούν περισσότερο από δεκαπέντε (15) ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας, συνιστούν αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του. Η εφαρμογή της παρούσας δεν επιδρά στην προσμέτρηση του αντίστοιχου χρονικό διαστήματος στον χρόνο δημόσιας υπηρεσίας.»

 Στην πρώτη διαδικασία , στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας  στην Π.Ε .  εφευρέθηκαν τα «ενιαία» κείμενα  και παρόλο που το ΥΠΑΙΘ τα χαρακτήρισε εγγράφως με Εγκύκλιο , « μη σύννομα, μη γενόμενα» , αβρόχοις ποσί πέρασαν στο σύστημα (ψηφιακή πλατφόρμα) και όλοι πανηγύριζαν…99% συμμετοχή. Τώρα στη δεύτερη διαδικασία (ατομική αξιολόγηση) το θέμα δεν έχει περιθώρια για «παιδαγωγικούς» ελιγμούς και η υπόθεση περιπλέκεται.

Σημειωτέον  ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα κάνουν οι Δ/ντές των Σχολείων, οι Σ.Ε. και ο Δ/ντές Εκπαίδευσης που επελέγησαν  πρόσφατα. Έρχονται για παράσταση Διαμαρτυρίας στα Γραφεία των Σ.Ε. ,αυτή την περίοδο,  συνάδελφοι συνδικαλιστές που ορισμένοι πρόσφατα επιλέχτηκαν με δική τους αίτηση, οικειοθελώς, Διευθυντές Σχολείων και διαμαρτύρονται έντονα, γιατί οι Σ.Ε. θέλουν να αξιολογήσουν εκπαιδευτικούς. Σωστά!! έχουν το συνδικαλιστικό δικαίωμα. Υπάρχει όμως η εξής καλοπροαίρετη ερώτηση: Αφού ο  συνδικαλιστής -νυν Διευθυντής  Σχολείου δέχτηκε και έκανε αίτηση, πρόσφατα , για να γίνει Διευθυντής Σχολείου , με αρμοδιότητες και του Αξιολογητή  του εκπαιδευτικού προσωπικού , έρχεται και κλείνει την είσοδο του Σχολείου για να μην γίνει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ενός Σχολείου? Δεν είναι λίγο παράλογο? Αφού αρνείται την αξιολόγηση γιατί έκανε αίτηση να γίνεις Διευθυντής-Αξιολογητής σε Σχολείο? Όταν θα έλθει η ώρα να αξιολογήσει το εκπαιδευτικό προσωπικό τι πρέπει να γίνει? Μήπως πρέπει καλού-κακού οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου σου να σε απομονώσουν…??Θα ήταν σωστό?                 

Αντίστροφα ισχύει και στους νυν Σ.Ε. που δυσανασχετούν με το νέο θεσμό και λένε ορισμένοι…Θα δούμε ..θα περιμένουμε…θα εφαρμόσουμε με δόσεις κλπ  την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ερώτημα: Γιατί έκανες ( έκανα) συνάδελφε αίτηση, για Σ.Ε. αφού δεν σε εκφράζει ο θεσμός και η αρμοδιότητα -καθήκον του Αξιολογητή  πέραν των άλλων αρμοδιοτήτων ? Γιατί έκανες(έκανα)  αίτηση και για ένα χρόνο σχεδόν ήμασταν όλοι οι υποψήφιοι Σ.Ε. σε εγρήγορση , για Ενστάσεις κλπ με τα γνωστά πχ παραιτήσεις Μελών από τα Συμβούλια Επιλογής , για διαμαρτυρίες στη μοριοδότηση , για παρεμβάσεις υποψηφίων Σ.Ε.στα Συμβούλια επιλογής  με Νομικούς και σε ορισμένες περιπτώσεις Καθηγητές -Πανεπιστημιακοί , ως παρεμβαίνοντες  Δικηγόροι  κλπ? 

Γνωρίζουμε πως τα Στελέχη Εκπαίδευσης εφαρμόζουν την εκπαιδευτική  πολιτική. Αν κάποιο Στέλεχος διαφωνεί με την τωρινή εκπαιδευτική πολιτική ή την προηγούμενη,  υπάρχει διέξοδος , η παραίτηση,. Φυσικά δεν υποδεικνύω σε κανένα  το τι θα πράξει….!!!Διαπιστώνω πως γινόμαστε, οικειοθελώς, Στελέχη Εκπαίδευσης και ενώ υπάρχει σχετική Νομοθεσία την αποσιωπούμε πχ Μονιμοποίηση νεοδιόριστων που το ΥΠΑΙΘ ζητά την ανάκληση της Μονιμοποίησης λόγω συμπλήρωσης της διετίας  από τη Διοίκηση, με αποτέλεσμα άλλη περιοχή να εφαρμόζει το Νόμο και άλλη περιοχή να έχει δυο λίστες… νεοδιοριζόμενων…

Εμείς οι Σ.Ε. πρέπει να επικεντρωθούμε  στις παιδαγωγικές παραμέτρους αυτής της Νομοθετικής πρωτοβουλίας , για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για να βοηθήσουμε θεσμικά  το εκπαιδευτικό γίγνεσθαι καλοπροαίρετα,  για την καλυτέρευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να στηρίξουμε τον μάχιμο εκπαιδευτικό και όχι για να τον κατηγοριοποιήσουμε!!!Φυσικά κάτι τέτοιο δεν υπάρχει ούτε στο πνεύμα, ούτε στο γράμμα του εν λόγω Νόμου, ούτε στο προφίλ των Σ.Ε. και αν υπάρξουν κάποιες ιδιαιτερότητες, υπάρχουν τα αρμόδια όργανα να αποκαταστήσουν υπηρεσιακές εκτροπές. Για να γίνει αντιληπτό στους εκπαιδευτικούς θα χρειαστεί παιδαγωγική ειλικρίνεια και πολύς κόπος από τους Σ.Ε.!!

Παιδαγωγικά οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί ,οι μάχιμοι , εντός της Τάξης πρέπει να έχουν συνέχεια την  βοήθεια του Σ.Ε. και όχι μόνο στις δυο παρακολουθήσεις Διδασκαλιών για να μονιμοποιηθούν και μετά στον αυτόματο πιλότο…Έχοντας είκοσι έτη Σύμβουλος  έχω να καταθέσω πως όλοι οι εκπαιδευτικοί που είχα υπό την παιδαγωγική μου εποπτεία ήταν όλοι εξαιρετικοί. Φυσικά είχαμε και προβλήματα. Πχ κατηγορούσαν οι Γονείς κάποιων μαθητών μια Δασκάλα, έναν Δάσκαλο …ότι δεν κάνει καλό μάθημα κατά την άποψή τους και ορισμένες φορές εγγράφως. Αναγκαστικά όλοι οι Σύμβουλοι πηγαίναμε μέσα στην Τάξη κατόπιν ενημέρωσης του εκπαιδευτικού και για μια Διδακτική Ώρα παρακολουθούσαμε και κάναμε διάλογο  με τον εκπαιδευτικό της Τάξης στο τέλος προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Εκείνη τη στιγμή αναγκαστικά μπαίναμε σε αναστοχασμό , σε αξιολόγηση και κριτική. Με το σκεπτικό ..δεν δεχόμαστε τους Συμβούλους στην Τάξη…. που υπήρχε ανέκαθεν….πώς θα έβλεπε ο Σύμβουλος την εκπαιδευτική διαδικασία για να απαντήσει στους Γονείς που είχαν ενστάσεις???

Επειδή η ατομική αξιολόγηση είναι σοβαρή υπόθεση, πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή…και να ενεργοποιηθεί το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας .  Για 40 χρόνια δεν υπήρχε τίποτα από αξιολόγηση στην εκπαίδευση , πρέπει κάτι να γίνει , η σωστή   αξιολόγηση είναι συστατικό της Δημοκρατίας…και σύντομα  στις Εθνικές Εκλογές, θα κληθούμε να «αξιολογήσουμε» Κόμματα, Προγράμματα κλπ 

Περαίνοντας σας θυμίζω το απόφθεγμα :

«Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο».  ( Νέλσον Μαντέλα, πολιτικός, Νόμπελ Ειρήνης 1993.)  

freshedu

 

Δείτε επίσης

Τα “Τέμπη” των υπηρεσιακών συμβουλίων επιλογής στελεχών…

Διάδωσέ το Τα “Τέμπη” των υπηρεσιακών συμβουλίων (επιλογής στελεχών) , οι συνεντεύξεις και η υπηρεσιακή …