ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα;

Διάδωσέ το

“Δυστυχώς και στην αξιολόγηση που εφαρμόζεται σήμερα στη χώρα μας, όπως και σε εκείνη του 2014, ένας αξιολογητής κρίνει τον εκπαιδευτικό..”, “..ακόμα κι αν αυξήσουμε τους αξιολογητές, ακόμα κι αν συνυπολογίσουμε και άλλα στοιχεία στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, αυτό δε σημαίνει ότι λύσαμε το πρόβλημα”

Σε προηγούμενη ανάρτησή μου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είχα αναφέρει αναλυτικά τις ασάφειες που υπάρχουν στην κλείδα παρατήρησης. Η αξιολόγηση που εφαρμόζεται στην Ελλάδα, όμως, έχει ένα ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Εξηγώ αμέσως παρακάτω.

Ο κλασικός τρόπος για να αξιολογήσεις έναν εκπαιδευτικό είναι να παρακολουθήσεις τη διδασκαλία του. Φυσικά, μαζί σου θα έχεις μία κλείδα παρατήρησης, ένα χαρτί που σου θυμίζει τα αρνητικά και τα θετικά στοιχεία που αναζητάς σε μια διδασκαλία. Μόλις τελειώσει η παρατήρηση, μελετάς τις σημειώσεις σου και καταλήγεις στα ανάλογα συμπεράσματα. Είναι μια μέθοδος που πιθανότατα εφαρμόζεται σε όλον τον κόσμο.

Εντούτοις, έχει ένα θεμελιώδες πρόβλημα. Αν βάλουμε κι έναν δεύτερο άνθρωπο να παρατηρήσει την ίδια διδασκαλία χρησιμοποιώντας την ίδια κλείδα παρατήρησης, είναι αρκετά πιθανό να καταλήξει σε διαφορετικά συμπεράσματα. Η διαφορά μπορεί να είναι τόσο μεγάλη, ώστε ο πρώτος παρατηρητής να θεωρήσει ότι είδε μία ικανοποιητική διδασκαλία, ενώ ο δεύτερος να φύγει απογοητευμένος.

Τα παραπάνω έχουν καταγραφεί στη διεθνή βιβλιογραφία. Επειδή δυστυχώς πολιτικoπoιούμε τα πάντα και για να μην κατηγορηθώ για αριστερή προπαγάνδα, θα αναφέρω ενδεικτικά την έρευνα (σελ. 13) την οποία πραγματοποίησε το ίδρυμα του Bill Gates και της πρώην συζύγου του. Στόχος της συγκεκριμένης έρευνας, όπως και άλλων παρόμοιων, δεν είναι η κατάργηση της αξιολόγησης, αλλά η βελτίωσή της. Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι η συγκεκριμένη αξιολόγηση που εφαρμόζεται στην Ελλάδα είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αξιολόγηση: Το όχι σε όλα τελικά είναι πάντα ένα μεγάλο ΝΑΙ!

Επιπρόσθετα, αναφέρω και ένα διαδικτυακό άρθρο, σκοπός του οποίου είναι να προτείνει 7 τρόπους βελτίωσης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Η συγγραφέας του είναι 100% υπέρ της αξιολόγησης. Στο συγκεκριμένο άρθρο υπάρχει η παρακάτω εικόνα. Στον κόκκινο κύκλο είναι σημειωμένο το πόσο καλά τα πάει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών όταν στηρίζεται στην παρατήρηση της τάξης. Όπως φαίνεται, είναι ο πιο αναποτελεσματικός τρόπος. Και επαναλαμβάνω, πρόκειται για κάτι που αναφέρει οπαδός της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Γιατί αρκετά συχνά οι δύο αξιολογητές έχουν διαφορετική άποψη; Ένας λόγος είναι ότι τα κριτήρια της κλείδας παρατήρησης είναι ασαφή, κάτι που έχω αναλύσει εκτενώς όπως ανέφερα στην αρχή του κειμένου. Ένας δεύτερος λόγος, ο οποίος μάλλον δεν τονίζεται όσο πρέπει, είναι ότι οι παρατηρητές είναι πιθανό να έχουν διαφορετικές διδακτικές πεποιθήσεις.

Δυστυχώς δε γνωρίζουμε ποια είναι η ιδανική διδασκαλία. Μπορεί συχνά-πυκνά διάφοροι να υποστηρίζουν ότι ο τρόπος διδασκαλίας που προτείνουν είναι κι ο καλύτερος, στην πραγματικότητα όμως…..

Διαβάστε εδώ, από “Το ημερολόγιο ενός δασκάλου” τη συνέχεια..

Δείτε επίσης:

Αξιολόγηση: Έντυπο ντοσιέ προτείνει στους εκπαιδευτικούς ο Ηλ. Ματσαγγούρας

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …