Το σχολικό έτος 2018-2019 ξεκίνησε με ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που προσδιόριζε με διαφορετικό τρόπο τα καθήκοντα και το ωράριο των εκπαιδευτικών. Στην πορεία όμως δεν υπήρξε κάποια διαφοροποίηση στα καθήκοντα αλλά ούτε και αλλαγή στο ωράριο των εκπαιδευτικών.
Συγκεκριμένα στις αρχές του 2018 ο Ν. 4547/2018, 12/6/2018 και το άρθρο 245 του Νόμου 4512/2018, 17/1/2018 “δημιουργούσαν” νέα καθήκοντα και άλλαζαν το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών.
Οι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους τις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών και ως νέα καθήκοντα θα είχαν τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, την επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, τη συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, τη συμμετοχή στις ομάδες εκπαιδευτικής υποστήριξης και στις ομάδες όμορων σχολείων.
Τελικά στη διάρκεια του σχολικού έτους μια σειρά αποφάσεων ήρθαν και ανέβαλαν σε μεταγενέστερο χρόνο όλες αυτές τις αλλαγές.
Ποιες ήταν αυτές οι αποφάσεις:
Ομάδες εκπαιδευτικής Υποστήριξης
Με έγγραφό του το ΥΠΠΕΘ στις 28/2/2019 γνωστοποίησε ότι η έναρξη λειτουργίας των ομάδων υποστήριξης μαθητών/τριών στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπως προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 11 του ν.4547/2018 (Α 102) θα γίνει μετά από ενημέρωση των εκπαιδευτικών από τα Κ.Ε.Σ.Υ., κατόπιν αποστολής σχετικών οδηγιών από το ΥΠΠΕΘ.
Επίσης είχε προηγηθεί διευκρίνιση της Δ/νσης Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης (Τμήμα Α΄) που ανέφερε ότι η εφαρμογή του άρθρου 11 του Ν.4547/2018 (ΦΕΚ 102/Α΄/2018) για τη συγκρότηση ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών/τριών στις σχολικές μονάδες (όταν δεν λειτουργεί ΕΔΕΑΥ), ισχύει για τα Νηπιαγωγεία με προσωπικό άνω των τριών Νηπιαγωγών και τα Δημοτικά σχολεία από τετραθέσια και άνω.
Προγραμματισμός και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου
Με έγγραφο που απέστειλε το ΥΠΠΕΘ στις 18/1/2019 ενημέρωσε ότι οι διατάξεις του 4547/2018 που αφορούν στον προγραμματισμό και στην αποτίμηση του Εκπαιδευτικού έργου, όπως αυτές περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση, θα εφαρμοστούν από το σχολικό έτος 2019-2020.
Ομάδες όμορων σχολείων
Οι ομάδες όμορων σχολείων παρά τη σύστασή τους, στην πραγματικότητα δε λειτούργησαν ποτέ, εφόσον η ύπαρξη και η λειτουργία τους έχει ως επίκεντρο τη διαδικασία προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, η οποία όπως προαναφέρθηκε αναβλήθηκε για να αρχίσει από το επόμενο σχολικό έτος.
Ένας επιπλέον λόγος είναι το ρευστό πλαίσιο σύστασης αυτών των ομάδων που δημιούργησε απροθυμία όπως: ποιοι εκπαιδευτικοί μπορούν να είναι εκπρόσωποι, αποζημιώσεις για μετακινήσεις, θητεία μελών, απουσία ενιαίων κριτηρίων ορισμού ομάδας όμορων σχολείων, κ.ά. Συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τη λειτουργία αυτών των ομάδων έχουν γίνει από σχολικές μονάδες προς το Υπουργείο και αναμένονται απαντήσεις.
Σύμφωνα με ενημέρωση του fresh-education.gr οι παραπάνω αποφάσεις έθεσαν εκτός στόχων τους σχεδιασμούς σε πολλά ΠΕΚΕΣ και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, περιορίζοντας την δραστηριότητά τους σε μεγάλο βαθμό μόνο σε επιμορφωτικές δράσεις.
Ακόμα και αυτή τη στιγμή υπάρχει προβληματισμός για το εάν θα πραγματοποιηθεί κάποια προεργασία/προετοιμασία του προγραμματισμού των σχολικών μονάδων για το νέο σχολικό έτος.