ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Πρόσβαση σε στοιχεία συνυποψηφίων στη Δημόσια Διοίκηση

Διάδωσέ το

Η Αρχή προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την πρόσβαση σε στοιχεία συνυποψηφίων

Η Αρχή δέχεται πολλά ερωτήματα από φορείς του δημόσιου τομέα σχετικά με αιτήματα υποψηφίων που ζητούν να τους χορηγηθεί πρόσβαση σε στοιχεία συνυποψηφίων τους (π.χ. σε διαδικασίες επιλογής προσωπικού/προϊσταμένων, διαδικασίες επιλογής φοιτητών που αιτούνται τη μετεγγραφή τους στο ίδιο πανεπιστήμιο κλπ). Τα έγγραφα/δικαιολογητικά που υποβάλλουν οι υποψήφιοι σε διαδικασίες επιλογής του δημόσιου τομέα αποτελούν προσωπικά δεδομένα αυτών κατά την έννοια του άρθρου 2 στοιχ. α’ και γ΄ του Ν. 2472/1997. Ταυτόχρονα, τα ίδια έγγραφα αποτελούν διοικητικά έγγραφα υπό την έννοια του άρθρου 5 παρ. 1 του Ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας, εφεξής “Κ.Δ.Διαδ.”), αν και εφόσον ελήφθησαν υπ’ όψιν από την αρμόδια υπηρεσία για τη διαμόρφωση της σχετικής κρίσης.

Από την συνδυαστική εφαρμογή του Ν. 2472/1997 και του Ν. 2690/1999 προκύπτει ότι η πρόσβαση στα ζητηθέντα έγγραφα είναι νόμιμη και χωρίς τη συγκατάθεση του συνυποψηφίου υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις (που αναλύονται αμέσως παρακάτω). Και αυτό, διότι η εν λόγω χορήγηση επιβάλλεται από την αρχή της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας της κρατικής δράσης, που εδώ εξειδικεύεται στη διαφάνεια της διαδικασίας επιλογής. Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων που περιέχονται στα σχετικά έγγραφα, η χορήγηση τους είναι απολύτως αναγκαία για την ικανοποίηση του υπέρτερου έννομου συμφέροντος των μη επιτυχόντων υποψηφίων ή των υποψηφίων που θεωρούν ότι αδικήθηκαν, το οποίο έγκειται ακριβώς στον έλεγχο της διαδικασίας επιλογής (άρθρο 5 παρ. 2 στοιχ. β’ και ε’ του Ν. 2472/1997 σε συνδυασμό με άρθρο 5 παρ. 1 και 3 του Κ.Δ.Διαδ.).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Η δουλειά που περιμένει τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου
Πληροφορίες για υπευθύνους επεξεργασίας

Όπως έχει ήδη κρίνει η Αρχή με τις υπ’ αριθμ. 17/2002, 56/2003 και 40/2005 αποφάσεις της, η ανακοίνωση των στοιχείων των επιλεγέντων συνυποψηφίων σε άλλον υποψήφιο είναι νόμιμη, και χωρίς τη συγκατάθεσή τους, υπό τις εξής σωρευτικά εξεταζόμενες προϋποθέσεις:

α) Τα δεδομένα ζητούνται με τη νόμιμη διαδικασία (έγγραφη αίτηση, τεκμηρίωση υπέρτερου έννομου συμφέροντος). Το υπέρτερο έννομο συμφέρον συνίσταται, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 5 παρ. 2 στοιχ. ε΄ του N. 2472/1997, στο δικαίωμα του αιτούντος να ασκήσει τα εκ του νόμου δικαιώματά του προσβολής των σχετικών αποφάσεων και πινάκων (π.χ. υποβολή ένστασης, άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως κλπ.). Σημειώνεται δε, ότι ακόμα και στην περίπτωση που ο αιτών δεν αναφέρει το λόγο για τον οποίο ζητεί πρόσβαση στα δεδομένα των επιλεγέντων συνυποψηφίων, αυτός μπορεί να θεωρηθεί δεδομένος, λαμβάνοντας υπόψη ότι η Αρχή, με την υπ’ αριθμ. 17/2002 απόφασή της απηύθυνε σύσταση σε όλους τους αρμόδιους φορείς του δημοσίου τομέα σε κάθε προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού – το ίδιο ισχύει και ως προς τη διαδικασία επιλογής προσωπικού με άλλες διατάξεις – να γίνεται μνεία της δυνατότητας πρόσβασης σε στοιχεία που αφορούν λοιπούς συνυποψήφιους, προκειμένου να ασκήσουν τα εκ του νόμου δικαιώματά τους.

β) Η ανακοίνωση στοιχείων των συνυποψηφίων περιορίζεται στη χορήγηση των στοιχείων εκείνων μόνο που αποτέλεσαν τη βάση της αξιολόγησης των υποψηφίων για την κατάληψη των προς πλήρωση θέσεων. Στην περίπτωση, δηλαδή, που οι υποψήφιοι επικαλέστηκαν και πρόσθετα προσόντα, μπορούν να χορηγηθούν και αυτά τα δικαιολογητικά στον συνυποψήφιο που απορρίφθηκε, με την προϋπόθεση ότι υπήρξε σύγκριση των υποψηφίων και επί των πρόσθετων αυτών προσόντων.

γ) Τα στοιχεία που ανακοινώνονται δεν περιλαμβάνουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα υπό την έννοια του άρθρου 2 στοιχ. β’ του Ν. 2472/1997, για τα οποία η δυνατότητα πρόσβασης προϋποθέτει προηγούμενη άδεια της Αρχής σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 2 του Ν. 2472/1997. Αν, δηλαδή, και τέτοια στοιχεία αποτέλεσαν τη βάση αξιολόγησης των υποψηφίων και υπήρξε σύγκριση των υποψηφίων και επί των στοιχείων αυτών, δίνεται, ενόψει του άρθρου 7 παρ. 2 στοιχ. γ΄ του Ν. 2472/1997, σχετική άδεια από την Αρχή στον υπεύθυνο επεξεργασίας να επιτρέψει την πρόσβαση στα στοιχεία αυτά σε κάθε υποψήφιο που δεν επιλέχθηκε, προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμά του προσβολής της επιλογής άλλου συνυποψηφίου ενώπιον δικαστηρίου (έτσι ρητά η υπ’ αριθμ. 40/2005 απόφαση της Αρχής).

δ) Πριν την ανακοίνωση των στοιχείων συνυποψηφίων στον αιτούντα πρέπει να ενημερώσει ο υπεύθυνος επεξεργασίας τα υποκείμενα των δεδομένων με κάθε πρόσφορο τρόπο (βλ. και Κανονιστική Πράξη 1/1999 της Αρχής – ΦΕΚ Β’ Φ. 555/6.5.1999 – σχετικά με την ενημέρωση του υποκειμένου των δεδομένων κατ’ άρθρο 11 του Ν. 2472/1997). Η Αρχή με την Απόφαση 17/2002 απηύθυνε σύσταση σε όλους τους αρμόδιους φορείς του δημόσιου τομέα σε κάθε προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού να γίνεται μνεία της δυνατότητας πρόσβασης των υποψηφίων σε στοιχεία που αφορούν τους λοιπούς συνυποψήφιους, προκειμένου να ασκήσουν τα δικαιώματα προσβολής των σχετικών αποφάσεων.

Διαβάστε εδώ περισσότερες λεπτομέρειες  

Η Αρχή επισημαίνει ότι οι σχετικές πληροφορίες  δεν είναι ακόμη επικαιροποιημένες με βάση τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.

 www.dpa.gr 

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *