ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Διευθυντές σχολείων: Το κρυφό καθηκοντολόγιο με τα “τρελά” καθήκοντα

Διάδωσέ το

Διευθυντές σχολείων

Την προηγούμενη Πέμπτη 8/12 εκδόθηκαν από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας οι προκηρύξεις για τους νέους διευθυντές σχολείων. Αν και υπήρξαν διαβεβαιώσεις από την Υπουργό Παιδείας κα Νίκη Κεραμέως ότι θα δρομολογηθούν νέα καθηκοντολόγια για τους διευθυντές σχολείων κάτι τέτοιο δεν έγινε μέχρι και την Πέμπτη 8/12, τελευταία ημέρα που είχαν δικαίωμα να ξέρουν οι υποψήφιοι Διευθυντές  για τις απαιτήσεις των θέσεων που προκηρύχτηκαν. Πρόκειται για μια σημαντική υποχρέωση  του εργοδότη, ειδικά αν εφαρμόζει και διαδικασίες αξιολόγησης μετά την πρόσληψη του προσωπικού του. Να σημειωθεί, ότι το πιο πρόσφατο καθηκοντόλογιο (2002), ηλικίας 20 ετών, αν και πλέον είναι ανεπίκαιρο σε μεγάλη έκταση,  κάποιες διευθύνσεις εκπαίδευσης το αναφέρουν στις προκηρύξεις τους.

“Ενισχύουμε το ρόλο του διευθυντή, εξασφαλίζουμε μεγαλύτερους βαθμούς ευελιξίας, απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις της εκπαίδευσης“, έλεγε η Υπουργός Νίκη Κεραμέως, παρουσιάζοντας στο Υπουργικό Συμβούλιο το τότε νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών που μετά έγινε ο νόμος Ν. 4823/2021

Διευθυντές σχολείων: Το κρυφό καθηκοντολόγιο με τα “τρελά” καθήκοντα

«Δεν υπάρχει θεσμοθετημένη επιμόρφωση για τα διαφορετικής φύσης θέματα που καλείται ναι αντιμετωπίσει, να αποφασίσει γι’ αυτά, ο διευθυντής του σχολείου”, αναφέρει στην  «Κ» ο κ. Τηλέμαχος Κουντούρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ενωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο ίδιος αναφέρει στο εκπαιδευτικό κανάλι «Εκπαιδευτικών Ενδιαφέροντα» ότι “Ο Διευθυντής έχει μετατραπεί σε κλητήρας, δεν έχει χρόνο να υποστηρίξει το εκπαιδευτικό έργο και να συζητήσει με τους εκπαιδευτικούς”

Τι λένε όμως και άλλοι Διευθυντές σχολείων για τη θέση αυτή. Είναι πραγματικοί Διευθυντές σχολείων που απολαμβάνουν αυτονομία και χωρίς γραφειοκρατία ή κάνουν κάτι άλλο στα σχολεία;

Διευθυντές σχολείων, σε  έρευνα του κ. Γ.  Βοζαΐτη  που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΕΡΚΥΝΑ  της Πανελλήνιας Παιδαγωγικής Εταιρείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΑ.Π.Ε.Δ.Ε.εδώ  διηγούνται την εμπειρία τους:

«Υπερβολική  γραφειοκρατία. Αν η Πολιτεία είχε βγάλει από την πλάτη μας τη διεκπεραίωση τόσο  άσχετων με το ρόλο μας πραγμάτων…»

«είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει με την αλληλογραφία. Δεν προλαβαίνω να τη διαβάσω. Παίρνω συνεχώς δουλειά για το σπίτι»

 «Όλα τα πρακτικά περνούν από μένα…όταν βάζεις την υπογραφή σου πρέπει να προσέχεις»

 «Μέσα σε όλα αυτά είχα σήμερα να κάνω και την τελευταία άσκηση σεισμού…»
 
 «Κοντεύω να τρελαθώ. Το τηλέφωνο σήμερα δε σταμάτησε να χτυπάει»

 «Μέχρι το Φλεβάρη δεν μπορούσαμε να φτιάξουμε πρόγραμμα…υπήρχαν εκπαιδευτικοί που δε συμπλήρωναν ωράριο ούτε και στα δυο σχολεία»

 Υπολογίστε εδώ τα μόρια σας για τις κρίσεις διευθυντών (Πίνακας)

«Όταν μπαίνω στο σπίτι μου, τους λέω ότι δε θέλω να μου μιλάνε..Νιώθω να μην μπορώ να ακούσω τίποτα πλέον»

«Το μόνο που θέλω είναι να πάω να ξαπλώσω..Συνέρχομαι μετά τις 6..» «Δεν έχω αντοχή να κάνω τίποτα…»

«Συνήθως φεύγω μετά τις 4. Όπως καταλαβαίνεις, τρώω μια φορά τη μέρα..» 

«Τις καθημερινές δεν προλαβαίνω και δεν έχω τη διάθεση να βγω για κανένα καφέ. Μόνο τα Σαββατοκύριακα» 

«Δεν έχω καθίσει σήμερα ακόμη κάτω..τρέχω σαν παλαβός από το πρωΐ»

«Νιώθω πολλές φορές να αδειάζω. Με τόσα που ακούω κάθε μέρα….» 

«Το έργο του διευθυντή είναι από τα πιο δύσκολα που έχω κάνει στη ζωή μου» 

«Δεν μπορώ να λείψω από το σχολείο ούτε για μια δική μου δουλειά. Το σκέφτομαι να το κάνω και σπάνια το πετυχαίνω» 

«Είναι ένας ρόλος πολύ μοναχικός. Στην ουσία παλεύεις μόνος σου»
 
«Δε νομίζω ότι θα ξανακάνω αίτηση. Πόσα χρόνια μπορεί να το κάνει κανένας αυτό;» 

«Καμιά μέρα δεν είναι ίδια. Δεν ξέρεις ποτέ τι θα σου προκύψει»

Σύμφωνα με  ανάλυση που παρουσιάζεται στην έρευνα ο διευθυντής:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αξιολόγηση: Το όχι σε όλα τελικά είναι πάντα ένα μεγάλο ΝΑΙ!

«συνεργάζεται», «ενθαρρύνει», «εκπροσωπεί», «παραμένει»,  «είναι υπεύθυνος», «προωθεί», «φροντίζει», «συμβάλλει», «εφαρμόζει», «υλοποιεί»,  «είναι εκκαθαριστής», «έχει την παιδαγωγική ευθύνη», «συντάσσει», «επικοινωνεί»,  «χορηγεί», «παρέχει», «διενεργεί & ανανεώνει», «ορίζει», «διδάσκει & αξιολογεί»,  «φυλάσσει», «καταμερίζει», «διαβιβάζει», «ενημερώνει & ενημερώνεται», «καταρτίζει»,  «κοινοποιεί», «εγκρίνει», «συντηρεί», «εισηγείται», «συγκροτεί», «αναλαμβάνει»,  «προσκαλεί», «προεδρεύει», «αξιοποιεί», «απευθύνει», «προκαλεί συσκέψεις», «κατανέμει», «εκδίδει», «συντελεί», «καλεί», «συμμετέχει», «παραπέμπει», «οφείλει»,  «γνωρίζει».

Τρεις Διευθυντές  σχολείων μίλησαν στο fresh -education.gr για τα καθήκοντα που έχουν. Ακολουθεί σύνοψη των όσων είπαν:

  Έχω τάξη, διδάσκω 18 ώρες και ταυτόχρονα έχω και τη διεύθυνση του σχολείου.

  Όταν  ήρθαν  οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στο σχολείο να κάνουν ανάληψη  υπηρεσίας, όλη την ημέρα ασχολούμουν με αυτό. 20 -30 πιστοποιητικά σε κάθε πακέτο για να γίνει η πρόσληψη. Κάποιοι, ενώ έκανα τα χαρτιά τους, τοποθετήθηκαν αργότερα σε άλλο σχολείο. Την ίδια ημέρα ειχα κανονίσει σύλλογο διδασκόντων στο σχολείο που τελικά αναβλήθηκε. Δεν μπορείς να κανονίσεις τίποτα.

Όταν φεύγουν εκπαιδευτικοί  σε άλλο σχολείο ή έρχονται,έστω και για μία ώρα, πρέπει να φτιάξω νέο ωρολόγιο πρόγραμμα και στα χαρτιά και στο myschool.  Δυο μέρες δουλειά, όλα τα άλλα τα αφήνεις. Έχει τύχει σχολική χρονιά να φτιάξω 7-8 ωρολόγια προγράμματα.

Πολλές φορές από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης μας ζητούν να συμπληρωθεί άμεσα το myschool. Δεν ρωτάνε μήπως έχω μάθημα και πότε μπορώ να το κάνω, το θέλουν εκείνη τη στιγμή.

Κάθε μέρα πρέπει να ενημερώνονται Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής, Πρωτόκολλο, ανακοινώσεις, απουσίες μαθητών, αποχωρήσεις μαθητών, ενημέρωση ιστοσελίδας και άλλα πολλλά. Όταν λείπει εκπαιδευτικός πρέπει να αναπροσαρμόζω το πρόγραμμα μαθημάτων και εφημεριών. Εκδίδω τις άδειες των εκπαιδευτικών… πακέτα χαρτιών,  εκτυπώσεις, σκαναρίσματα , αναρτήσεις και myschool. Τα οδοιπορικά των εκπαιδευτικών είναι το καλύτερο. Πολλές φορές, το χαρτί που χρησιμοποιείται και τα ταχυδρομικά τέλη κοστίζουν περισσότερο από τα οδοιπορικά του εκπαιδευτικού. Το απόγευμα στο σπίτι πληρώνω τα τιμολόγια του σχολείου γιατί στο σχολείο δεν προλαβαίνω

Για να οργανώσω μια εκδρομή  με το σχολείο θέλει να φτιάξω αμέτρητα χαρτιά και να τα στείλω στους γονείς, στην τροχαία, στη διεύθυνση εκπαίδευσης, στο πρακτορείο. Όλη η διαδικασία παίρνει μια εβδομάδα περίπου.Έχω την ευθύνη για τα πάντα. Αν κάτι πάει στραβά, τον πρώτο που θα αναζητήσουν είμαι εγώ.  Είμαι πρόεδρος σε διάφορα όργανα στο σχολείο: στον Σύλλογο Διδασκόντων, στο Σχολικό Συμβούλιο, στην ΕΔΥ

Διευθυντής Σχολείου αναφέρει  στο e-sterea.gr:

Πρόσφατα μας ήρθαν αφίσες στο σχολείο, τις οποίες έπρεπε να τοποθετήσουμε σε ευκρινή σημεία και αφορούσαν τα έργα ΕΣΠΑ που υλοποιούν οι σχολικές μονάδες. Μας ζητήθηκε για κάθε έργο να συμπληρώσουμε και τη σχετική έντυπη βεβαίωση, πως αυτές τοποθετήθηκαν !!! Αλήθεια πόσος χρόνος χαμένος και πού αποσκοπούσε αυτή η βεβαίωση;

Η συμπλήρωση των απουσιολογίων – κάθε αρχή του μήνα – των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΣΠΑ, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα προσκόλλησης στη γραφειοκρατία. Ποιος ο λόγος ύπαρξης τους, όταν οι άδειες και οι απουσίες του προσωπικού  περνιούνται στο πληροφορικό σύστημα myschool;

To ίδιο συμβαίνει και για τις άδειες των μόνιμων εκπαιδευτικών. Χορήγηση έντυπης απόφασης από το Διευθυντή του σχολείου εις τριπλούν και αποτύπωση της άδειας και στο  myschool. Δε θα μπορούσε η καταγραφή να γίνεται μόνο στο πληροφορικό σύστημα και η έντυπη αναφορά αδειών να αποφεύγεται;

Mία σχολική μονάδα, κάθε χρόνο, χρειάζεται να δημιουργήσει 30 με 35 πρακτικά συλλόγου διδασκόντων, ο διευθυντής  είναι αναγκασμένος να τυπώνει υπεύθυνες δηλώσεις για κάθε δράση του σχολείου, να συμπληρώνει τα οδοιπορικά των μετακινούμενων εκπαιδευτικών, να γράφονται πρακτικά για παραπομπή μαθητών στο ΚΕΣΥ και …η ζωή συνεχίζεται!!!

H δημοσίευση στοιχείων από την έρευνα του κ. Γ.  Βοζαΐτη έγινε κατόπιν σχετικής άδειας

Φωτογραφία από Markus Spiske από το Pixabay

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …