ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τι αναφέρει για την Αξιολόγηση, Προγραμματισμό και Αποτίμηση Εκπαιδευτικού έργου η Οριστική ημερήσια Διάταξη (ΔΟΕ)

Διάδωσέ το

ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
88ης Γενικής Συνέλευσης
23 – 26 Ιουνίου 2019
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εισηγείται στις Γ.Σ. των Συλλόγων:

I. Αξιολόγηση, Προγραμματισμός και Αποτίμηση Εκπαιδευτικού έργου

Με την Υπουργική Απόφαση της 18-1-2019 «Προγραμματισμός και  αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων», το Υπουργείο  Παιδείας έρχεται να υλοποιήσει (για το σχ. έτος 2019-2020) την πρόβλεψη της  παρ. 7 του άρθρου 47 του ν. 4547/2018 «οι θεματικοί άξονες αναφοράς του  προγραμματισμού και της αποτίμησης, καθώς και ο τύπος των σχετικών  εκθέσεων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και  Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π.».

Είναι, όμως, εξίσου σαφές ότι όλα όσα θεσμοθετούνται με τον ν. 4547 σε  σχέση με την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης διαλύουν την  ψευδαίσθηση ότι η κατάργηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου θα  σήμαινε και κατάργηση της αξιολόγησης – χειραγώγησης, αφού αυτό που  φέρνουν δεν διαφέρει σε τίποτα απ’ αυτήν.

Αξιολογική-αριθμητική κατάταξη,  χαρακτηρισμοί για τα στελέχη, όπως «μέτρια», «ανεπαρκή» και «ακατάλληλα», αξιολόγηση «βάση ανώνυμου ερωτηματολογίου», δυνατότητα ένστασης μόνο  για βαθμολογία μικρότερη του 75 και συμμετοχή των αξιολογητών στο όργανο  εξέτασης των ενστάσεων, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για το ότι και η  αξιολόγηση στελεχών του ν. 4547 είναι χειραγώγηση και δεν μπορεί σε καμία  περίπτωση να γίνει αποδεκτή από τον κλάδο.

Η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης με την οποία καθορίζονται οι  θεματικοί άξονες αναφοράς του προγραμματισμού και της αποτίμησης, καθώς  και ο τύπος των σχετικών εκθέσεων εμπεριέχει το θετικό στοιχείο ότι δεν  εισάγει χαρακτηριστικά ποσοτικών δεικτών που θα μπορούσαν να  αξιοποιηθούν σε άμεση σύνδεση με μια διαδικασία αξιολογικής καταγραφής με  χαρακτηριστικά χειραγώγησης και κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων.
Από εκεί κι έπειτα είναι οφθαλμοφανές ότι οι εκθέσεις που έχουν καθαρά  ποιοτικά χαρακτηριστικά (εκτός από τα σημεία του παραρτήματος ΙΙΙ που  αναφέρονται στα σχέδια δράσης), είναι σε πολλά σημεία βερμπαλιστικές και  ανούσια «απαιτητικές», δεν αποτυπώνουν εύστοχα τις ανάγκες  προγραμματισμού και ανατροφοδότησης του σοβαρότατου έργου που  επιτελούν οι εκπαιδευτικοί στις σχολικές μονάδες κάτι που μεταφράζεται σε  απομάκρυνση από την ουσία και, με βάση την πικρή εμπειρία του  παρελθόντος, εμπεριέχει τον κίνδυνο να βρεθούν και πάλι οι εκπαιδευτικοί στο  στόχαστρο για όλες τις κακοδαιμονίες του εκπαιδευτικού συστήματος.

Η πρόβλεψη του νόμου για την έκδοση Υπουργικής Απόφασης είναι, εξ  αρχής, προβληματική αφού αφήνει στη διακριτική ευχέρεια και στην πιθανή  αλλαγή πολιτικής βούλησης περί της στόχευσης στο ζήτημα της αξιολόγησης,  της εκάστοτε κυβέρνησης ή του Υπουργού Παιδείας τον καθορισμό των, πολύ  ουσιαστικών, στοιχείων για τη διαδικασία προγραμματισμού – αποτίμησης,  των αξόνων και των εκθέσεων. Γι’ αυτό και θεωρούμε ότι, πέρα από τα σημεία  της Υπουργικής Απόφασης που χρειάζονται αλλαγές, θα πρέπει άμεσα να  τροποποιηθεί το άρθρο 47 του ν. 4547 και να συμπεριλάβει τόσο τους άξονες  όσο και τον τύπο των εκθέσεων, έπειτα από αναλυτική συζήτηση με τις
εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ώστε να κινείται πλήρως στην κατεύθυνση της  ενίσχυσης και ανατροφοδότησης του παιδαγωγικού έργου και να αποφευχθεί  κάθε κίνδυνος σύνδεσης της διαδικασίας προγραμματισμού – αποτίμησης με  μια νέα αξιολόγηση – χειραγώγηση.

Με δεδομένο το γεγονός ότι η διαδικασία αφορά το επόμενο σχολικό  έτος 2019-2020, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να  αναθεωρήσει δύο ακόμη σημεία του άρθρου 47 ν. 4547/2018.

Συγκεκριμένα, η αναφορά στην παράγραφο 3 «…λαμβάνοντας υπόψη  του και τις απόψεις του σχολικού συμβουλίου για θέματα που εντάσσονται στο  πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του…» ενέχει τον κίνδυνο παρερμηνειών στο  πλαίσιο λειτουργίας του σχολικού συμβουλίου και να εκληφθεί, κακώς, ότι το  σχολικό συμβούλιο έχει τη δυνατότητα έστω και έμμεσης εμπλοκής στο  παιδαγωγικό έργο της σχολικής μονάδας. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο το  σημείο αυτό να τροποποιηθεί ώστε να διασαφηνιστεί ότι δεν θα υπάρχει  εμπλοκή του σχολικού συμβουλίου στο παιδαγωγικό έργο της σχολικής  μονάδας.

Στην παράγραφο 4, ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου  φαίνεται να είναι εξαιρετικά ισχυρός σε σχέση με αυτόν του συλλόγου  διδασκόντων αφού οι παρατηρήσεις που διατυπώνει, δίνεται η αίσθηση ότι  υποχρεωτικά λαμβάνονται υπόψη από τις σχολικές μονάδες τόσο στον  προγραμματισμό όσο και στην αποτίμηση. Στο σημείο θα πρέπει να υπάρξει  τροποποίηση με την οποία να διασφαλίζεται ότι η τελική απόφαση, τόσο για  τον προγραμματισμό όσο και για την αποτίμηση, ανήκει στο σύλλογο  διδασκόντων ώστε να μην τίθεται θέμα παρέμβασης από μονοπρόσωπο  όργανο στην πολύ σημαντική εργασία που επιτελεί ο σύλλογος κάτι που θα  παρέπεμπε σε διαδικασίες αξιολόγησης – χειραγώγησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Με την κάρτα εκπαιδευτικού η είσοδος στα Στρατιωτικά Πρατήρια

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *