ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Υπουργείο Παιδείας: Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συνθήκες λειτουργίας των σχολείων

Διάδωσέ το

Υπουργείο Παιδείας: Οι Περιφερειακοί Διευθυντές/τριες, οι Διευθυντές/τριες Π.Ε., οι Διευθυντές/τριες και οι Προϊστάμενοι/ες των σχολικών μονάδων οφείλουν να συνεργάζονται με τους αρμόδιους φορείς (Τοπική Αυτοδιοίκηση κτλ.), ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συνθήκες (κτιριακές υποδομές, ασφάλεια, αισθητική και υγιεινή χώρων, εξοπλισμός) για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων. 

Πριν την ολοκλήρωση του διδακτικού έτους 2022-2023, σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, καταγράφονται τα προβλήματα, που αφορούν στην υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας και διαβιβάζονται στην αρμόδια υπηρεσία του οικείου Δήμου και στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συνθήκες λειτουργίας τους (κτιριακές υποδομές, ασφάλεια, αισθητική και υγιεινή χώρων, εξοπλισμός).

Τα παραπάνω αναφέρει η εγκύκλιος για τον προγραμματισμό λειτουργίας των δημοτικών σχολείων και συγκεκριμένα στο άρθρο “Θέματα υγιεινής και κτιριακών υποδομών του σχολείου” που απέστειλε το Υπουργείο Παιδείας σήμερα Παρασκευή 28/4 στα σχολεία.

Αυτό που δεν αναφέρει όμως στην εγκύκλιό του το Υπουργείο Παιδείας είναι το τι γίνεται όταν δεν εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες συνθήκες λειτουργίας των σχολείων. Τα σχολεία μπορούν να λειτουργήσουν; Ποιοι είναι τελικά αυτοί που λαμβάνουν τις εκθέσεις κακών υποδομών  για να συμμορφωθούν;

Έρευνα του ΣτΠ για τα δημόσια νηπιαγωγεία – Τι αναφέρει για υποδομές και αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Εμπλέκεται τελικά το Υπουργείο Παιδείας; 

Τις απόψεις του για το ζήτημα της έλλειψης κτιριολογικού κανονισμού και  τεχνικών προδιαγραφών για τα δημόσια νηπιαγωγεία, εξέθεσε αναλυτικά στην  Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο Συνήγορος  του Πολίτη.  

Η Ανεξάρτητη Αρχή είχε απευθυνθεί ήδη από τον Απρίλιο του 2021 στους αρμόδιους  Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υποδομών και Μεταφορών καθώς είχε  διαπιστώσει από τις κατατεθείσες αναφορές, σωρεία προβλημάτων στα δημόσια  νηπιαγωγεία. Επισημαίνεται ότι ο αριθμός των συγκεκριμένων αναφορών αυξήθηκε με  την εισαγωγή της διετούς υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων.  

Τα προβλήματα που αναδεικνύονται αφορούν τη μη ορθή επιλογή χώρων, πολεοδομικές  παραβάσεις στις υφιστάμενες δομές, αλλά, κυρίως, έλλειψη ενιαίων και σαφώς  καθορισμένων κτιριολογικών προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών κατά την  κατασκευή ή διαρρύθμιση των κτιρίων, με αποτέλεσμα οι χώροι να μην ανταποκρίνονται  στις ανάγκες των νηπίων. Κατόπιν των σχετικών διαπιστώσεων που βασίστηκαν σε  έρευνα μεγάλου αριθμού υποθέσεων ο Συνήγορος του Πολίτη κατέθεσε συγκεκριμένες  προτάσεις, οι οποίες εν συντομία είναι οι εξής: 

  • Θέσπιση κτιριολογικού κανονισμού και τεχνικών προδιαγραφών για τα  νηπιαγωγεία.  
  • Να εξεταστεί η δυνατότητα μείωσης του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά  τμήμα, σύμφωνα και με τις προδιαγραφές του πρώην ΟΣΚ.  
  • Ολοκληρωμένος έλεγχος από τα αρμόδια όργανα στις ήδη κατασκευασθείσες  μονάδες και εφαρμογή των προβλέψεων για την πρόσβαση και εξυπηρέτηση  Ατόμων με Αναπηρίες σε όλους τους χώρους αυτών. 
  • Κεντρικός συντονισμός και συνολική εποπτεία των τρόπων υλοποίησης της  υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από τους Δήμους.  
  • Εξέταση των ζητημάτων (πχ. γραφειοκρατικά, οικονομικά, νομοθετικά) που  πιθανά δυσχεραίνουν ή καθυστερούν την ενοικίαση, διαμόρφωση ή ανέγερση  κατάλληλων κτιρίων από τους Δήμους και στοχευμένη αντιμετώπισή τους, με  τις απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις. 
  • Έγκαιρη πρόβλεψη ως προς τις διαπιστωθείσες ανάγκες και ανεύρεση  κατάλληλων χώρων, ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στη λειτουργία του  νηπιαγωγείου ή του παραρτήματός του. Εάν το παράρτημα του νηπιαγωγείου  τοποθετείται σε περιοχή μακριά από την κατοικία των εξυπηρετούμενων  οικογενειών, λόγω μη δυνατότητας εύρεσης καταλληλότερου χώρου, θα  πρέπει να διασφαλίζεται εγκαίρως η μεταφορά των μαθητών/τριών ώστε να  μην επιβαρύνονται οι οικογένειες των παιδιών. 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αξιολόγηση: Το όχι σε όλα τελικά είναι πάντα ένα μεγάλο ΝΑΙ!

Ενδεικτικά κάποιες σημαντικές επισημάνσεις του ΣτΠ

Δεν υπήρξε συντονισμένος και επαρκής σχεδιασμός εκ μέρους όλων των αρμοδίων φορέων προκειμένου να εξεταστεί η δυνατότητα ολοκλήρωσης του εγχειρήματος της διετούς προσχολικής υποχρεωτικής φοίτησης, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και να υπάρξει ένας ενιαίος συντονισμός και παρακολούθηση της πορείας του.

..η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η κτιριακή υποδομή της προσχολικής εκπαίδευσης κάθε άλλο παρά ικανοποιητική μπορεί να χαρακτηριστεί, ενώ το γεγονός των δυσχερών συνθηκών κάτω από τις οποίες καλούνται, πολλές φορές, τα νήπια να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα, κινδυνεύει να απαξιώσει κάθε θετική προσπάθεια εκ μέρους του αρμοδίου Υπουργείου στον τομέα της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.

Δεν έχουν θεσπιστεί ο κτιριολογικός κανονισμός και οι τεχνικές προδιαγραφές για τα νηπιαγωγεία, προκειμένου η διοίκηση να υποχρεούται να τα λαμβάνει υπόψη κατά το στάδιο κατασκευής, ενοικίασης ή ανακαίνισης των χώρων.

Διαπιστώνεται δε, κατόπιν αυτοψίας των αρμοδίων υπηρεσιών, ότι πολλά νηπιαγωγεία δεν είναι κατάλληλα για τη στέγαση των νηπίων είτε γιατί εξ’ αρχής έχει επιλεγεί ακατάλληλο κτίριο, είτε γιατί δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι απαιτούμενες εργασίες, ώστε να ανταποκρίνεται ο χώρος στις ανάγκες των νηπίων.

Σε αρκετά υφιστάμενα κτίρια νηπιαγωγείων δεν τηρούνταν οι οικείες πολεοδομικές διατάξεις (πχ. παράλειψη αλλαγής χρήσης χώρου από κατάστημα, πολεοδομικές παραβάσεις) ή οι διατάξεις περί πυροπροστασίας. Οι συνθήκες εκπαίδευσης, σε πλείστες περιπτώσεις, όπως αυτές αποτυπώνονται στα έγγραφα των αρμοδίων υπηρεσιών, αλλά και στις αναφορές των πολιτών, είναι δυσχερείς, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω κακοτεχνιών, ελλείψεων ή ακόμα και επικίνδυνων κατασκευών εντός των χώρων φοίτησης, διατρέχει κίνδυνο η ασφάλεια των νηπίων. Η συνέχεια εδώ

freshedu

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …