ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Το πιο γλυκό…ΑΣΕΠ!

Διάδωσέ το

Η αξία της εμπειρίας είναι αδιαμφισβήτητη. Για σκεφτείτε αν θα ήταν επιτυχών σε εξετάσεις εισαγωγής σε ένα πανεπιστήμιο εγνωσμένης προσφοράς ένας μάνατζερ πολυεθνικής με εμπειρία ετών. Ασφαλώς και θα μπορούσε, αλλά θα έπρεπε να γυρίσει στα «παιδικά» του βιβλία.

Το πιο γλυκό…ΑΣΕΠ!

(Εξετασιομανίας το ανάγνωσμα και η αγοραία γνώση)

«Το πιο γλυκό ψωμί» είναι ένα λαϊκό παραμυθάκι. Ο ράθυμος βασιλιάς έχει χάσει τη χαρά της ζωής. Τη λύση δίνει ο σοφός του χωριού, που του δείχνει τον κάματο ως προϋπόθεση για απόλαυση της καθημερινότητας.

Πράγματι ο άνθρωπος έχει ανάγκη την ενασχόληση, αποζητά να αισθάνεται δημιουργικός. Άλλωστε και όλες οι μελέτες για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες της μη απασχόλησης (ανεργίας όπως συνηθίζεται να λέγεται στο επικρατούν κοινωνικοοικονομικό σύστημα παραγωγής) κατατείνουν στην παραδοχή ότι αυτές είναι σχεδόν ισοβαρείς με την υλική ένδεια. Αλλά και στο θρησκευτικό πεδίο, η οκνηρία κατατάσσεται στα θανάσιμα αμαρτήματα.

Ταυτόχρονα η φιλοσοφία, με την αριστοτελική της ματιά, έχει διαγνώσει την ανάγκη ύπαρξης μεσότητας σε κάθε τι. Η ανάγκη για μέτρο και όρια, ώστε να επιτύχει κανείς το βέλτιστον. Άλλοτε, βέβαια, η μεσότητα αφορά και στην υπερβολή. Η υπερβολή του ενός ίσως αποτελεί την ευδαιμονία του άλλου. Παρεκτός, ωστόσο, αν η υπερβολή καταστήσει την ευδαιμονία παραφθορά και επίφαση μεσότητας.

Ερχόμαστε έτσι στο ζήτημα της εξουθένωσης του υποκειμένου. Πότε η τύποις υπερβολή συνιστά όχι μεσότητα και αριστεία, αλλά καταστροφή του επιδιωκόμενου σκοπού;

Τελευταία έχει αναζωπυρωθεί μία συζήτηση για επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς. Υπάρχουν επιχειρήματα εκατέρωθεν.

Αρχικά ένας διαγωνισμός κλειστού τύπου, όπως είναι η γραπτή εξέταση, στα πρότυπα των Πανελληνίων Εξετάσεων, προσφέρει εχέγγυα αδιαβλητότητας και τυπικής ισοτιμίας στην πρόσβαση για εργασία, κατά εξειδίκευση της αντίστοιχης συνταγματικής επιταγής. Περαιτέρω, καθώς η τριτοβάθμια εκπαίδευση προσφέρεται πλέον και από ιδιωτικούς φορείς, θα ήταν εύλογο να αποζητά η Διοίκηση έναν τυποποιημένο και έγκυρο μηχανισμό πιστοποίησης των αντίστοιχων γνώσεων και ικανοτήτων για τα μελλοντικά στελέχη της, ενώ δεν είναι λίγες και οι φωνές, οι οποίες επικαλούνται την ασυμμετρία ευκαιριών μεταξύ των γενεών, αφού ο γραπτός ΑΣΕΠ δύναται να προσφέρει ευκαιρία εργασίας και στους άρτι αποφοιτήσαντες, πριν αυτοί καταστούν out of date μέχρι να βρεθούν στον χώρο της εκπαίδευσης.

Από την άλλη μεριά μοιάζει οξύμωρο τη στιγμή που ο δημόσιος διάλογος γίνεται όλο και πιο έντονος για το ξεπερασμένο των Πανελληνίων Εξετάσεων και το άδικον του πράγματος, να αξιολογείται κανείς μέσα σε λίγες ώρες, όταν για χρόνια ολόκληρα μπορεί να έχει μοχθήσει μέσα από εγκεκριμένους θεσμικούς φορείς να συγκεντρώσει προσόντα και δεξιότητες. 

Η αξία της εμπειρίας είναι αδιαμφισβήτητη. Για σκεφτείτε αν θα ήταν επιτυχών σε εξετάσεις εισαγωγής σε ένα πανεπιστήμιο εγνωσμένης προσφοράς ένας μάνατζερ πολυεθνικής με εμπειρία ετών. Ασφαλώς και θα μπορούσε, αλλά θα έπρεπε να γυρίσει στα «παιδικά» του βιβλία. Ποιο όφελος θα είχε η εταιρεία του από αυτή τη διαδικασία; Αυτός ο επιπλέον κάματος, με σκοπό την απόδειξη των αυτονόητων θα είχε να προσφέρει ή να αφαιρέσει από την προσφορά του στην καθημερινή επαγγελματική του ζωή; Μήπως η εντός πλαισίου διαρκής επιμόρφωση και αναβάθμισή του θα ήταν προτιμότερη τελικά;

Εγείρονται όμως και ζητήματα ηθικοπολιτικής δικαιοσύνης: Είναι, άραγε, δίκαιο και ορθό να μεταβάλλονται οι όροι πρόσβασης στο αγαθό της εργασίας χωρίς προηγούμενη εύλογη χρονική περίοδο, όπου οι ισχύοντες ισχύουν και έχουν δημιουργήσει στους πολίτες αντίστοιχες προσδοκίες και υποχρεώσεις ορισμένης κατεύθυνσης; Εξυπηρετείται η αρχή της ασφάλειας δικαίου και του καλόπιστα διοικούμενου με τη διαρκή εναλλαγή τους;

Ανάμεσα στα δύο άκρα και εφόσον η συγκυρία έχει δημιουργήσει κατά βάση δύο ευρείες ομάδες πίεσης είναι μάλλον προσφορότερη η θέσπιση ενός ενδιάμεσου-μεταβατικού θεσμικού πλαισίου, με γνώμονες αφενός την έγκυρη και αξιόπιστη διάκριση των καταλληλότερων και αφετέρου το κοινωνικώς δίκαιο, όπως το κράτος οφείλει να διασφαλίζει ως φορέας κοινωνικής αντιστάθμισης και ίσων ευκαιριών.

Παπανικολάου Χρήστος

Διαβάστε επίσης:

Αναπληρωτές: Να μην τολμήσουν να ανακοινώσουν διαγωνισμό του ΑΣΕΠ!

Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ. Πολύς καπνός για να μην υπάρχει φωτιά.

Κεραμέως: Τι είπε για γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ στους εκπαιδευτικούς

 freshedu

Φωτογραφία από Steve Buissinne από το Pixabay

 

Δείτε επίσης

Οι “άριστοι”του “μπακάλικου”

Διάδωσέ το Καθώς η αντισυνταγματική μεταρρύθμιση στην ανώτατη παιδεία ολοκληρώνεται, με την ελαστική ερμηνεία του …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *