ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Σχολεία: Ημέρες ανασφαλούς διαδικτύου – τι συμβαίνει με κωδικούς και λογισμικά προστασίας

Διάδωσέ το

“Τα σχολεία θα έπρεπε να λειτουργούν ως καλό παράδειγμα χρήσης του διαδικτύου για όλους: εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς. Αντί γι’ αυτό όμως, όπως λειτουργεί σήμερα συμβάλει στην καθιέρωση μιας χαλαρής κουλτούρας στα θέματα της ασφάλειας”

Κάθε χρόνο μέσα στον Φεβρουάριο γιορτάζεται η μέρα ασφαλούς διαδικτύου που για φέτος ορίστηκε η Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου. Με αυτή την αφορμή διοργανώθηκαν στα σχολεία σχετικές εκδηλώσεις και δράσεις ενημέρωσης. Μακριά όμως από την πρόσκαιρη και τεχνητή λάμψη των εκδηλώσεων και των δημόσιων δηλώσεων, το fresh -education μίλησε με εκπαιδευτικούς για το πώς βιώνουν οι ίδιοι στη σχολική καθημερινότητά τους το θέμα της ασφάλειας στο διαδίκτυο. 

Η εικόνα που αποκομίσαμε μας δίνει την εντύπωση πως πέρα από τα μεγάλα λόγια κατά την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου, υπάρχει η πραγματικότητα των υπόλοιπων ημερών στα σχολεία που κάλλιστα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ημέρες ανασφαλούς διαδικτύου. Σε προηγούμενο άρθρο μας είχαμε ήδη αναφερθεί στα ζητήματα που δημιουργούνται με την «αναγκαστική» παραχώρηση των κωδικών του MySchool. Ας δούμε παρακάτω κάποιες επιπλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις… ανασφάλειας. 

Σχολεία και κωδικοί  του σχολικού λογαριασμού 

Βασικό στοιχείο ασφάλειας στο διαδίκτυο είναι οι ισχυροί και αυστηρά προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στις υπηρεσίες και τις εφαρμογές. Η έννοια του αυστηρά προσωπικού όμως αρχίζει να διαστέλλεται στην περίπτωση του σχολικού λογαριασμού. Ο λογαριασμός αυτός δίνει πρόσβαση, με τους ίδιους κωδικούς, σε μια σειρά από εφαρμογές και υπηρεσίες του σχολείου: ηλ. ταχυδρομείο, σχολικό ιστολόγιο, φιλοξενία ιστοτόπων, +γραφίς, κ.ά. Τους κωδικούς αυτούς θα έπρεπε να τους γνωρίζει μόνο ο Δντής/η Δντρια του σχολείου, όμως είναι ανθρωπίνως αδύνατο να διαχειριστεί ένας μόνο άνθρωπος όλες αυτές τις υπηρεσίες. Έτσι, αφού η δυνατότητα δημιουργίας λογαριασμών χρηστών δεν υπάρχει,  οι κωδικοί καταλήγουν να είναι γνωστοί σε περισσότερα άτομα: στον/στην Πληροφορικό που διαχειρίζεται τον ιστοχώρο, στον/στην υποδιευθυντή/ντρια που υποστηρίζει στα διοικητικά θέματα, στον/στην εκπαιδευτικό που διαχειρίζεται τα αρχεία ενός σχολικού πρότζεκτ στο +γραφίς… 

Σχολεία και λογισμικά προστασίας (antivirus)

Μόνο οι διαδραστικοί πίνακες που τοποθετούνται τελευταία στο σχολεία φαίνεται να καλύπτονται με ειδικό λογισμικό προστασίας για διαδικτυακές απειλές (ιούς, phishing, Trojan horses, worms, κ.ά.). Η οικονομική δυσπραγία των σχολείων καθώς και η ανυπαρξία θεσμικής υποχρέωσης και συστηματικής ενημέρωσης έχουν οδηγήσει σε σχολεία με υπολογιστές και ταμπλέτες χωρίς καμία προστασία. Στην καλύτερη περίπτωση χρησιμοποιούνται οι δωρεάν εκδόσεις των λογισμικών προστασίας που προσφέρουν μόνο βασική κάλυψη. Και η κάλυψη αυτή δεν είναι αρκετή, ειδικά αν σκεφτούμε τον όγκο των προσωπικών δεδομένων που διαχειρίζονται τα σχολεία καθώς και το γεγονός πώς μέσω των υπολογιστών γίνεται πια και η διαχείριση των τραπεζικών λογαριασμών των σχολείων. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Οργανωτικός Γραμματέας ΔΟΕ: Όπου έχει εφαρμοστεί αξιολόγηση οδήγησε σε φυγή από την εκπαίδευση

Σχολεία και τηλεκπαίδευση

Τέσσερα χρόνια έχουν περάσει από την αιφνιδιαστική εμφάνιση της πανδημίας και την ανάγκη της τηλεκπαίδευσης που παρουσιάστηκε μαζί της. Κι ενώ τους πρώτους μήνες ήταν ανεκτή, λόγω των έκτακτων συνθηκών, η χρήση της σχετικής πλατφόρμας από τους μαθητές χωρίς τη χρήση προσωπικών κωδικών, τώρα αυτή η σοβαρή έλλειψη διαδικτυακής ασφάλειας αποτελεί εμβληματική αμέλεια. Αμέλεια μάλιστα που ενεξήγητα παραβλέπουν ακόμα και οι περισσότεροι από τους σχετικούς με την ασφάλεια φορείς. Αλήθεια, πόσο αντιφατικό είναι να διοργανώνεται μια διαδικτυακή ενημέρωση για την ασφάλεια στο διαδίκτυο όπου οι μαθητές συμμετέχουν χωρίς υποχρέωση χρήσης προσωπικών κωδικών πρόσβασης; 

Το καλό (;) παράδειγμα

Τα σχολεία θα έπρεπε να λειτουργούν ως καλό παράδειγμα χρήσης του διαδικτύου για όλους: εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς. Αντί γι’ αυτό όμως, όπως λειτουργεί σήμερα συμβάλει στην καθιέρωση μιας χαλαρής κουλτούρας στα θέματα της ασφάλειας. Έτσι, τελικά αποτελεί στην πράξη ένα κακό παράδειγμα που μαθαίνει τη σχολική κοινότητα πως η ασφάλεια δεν είναι θέμα πολιτικών πρόληψης αλλά τύχης. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά η νοοτροπία του «πάμε και όπου βγει» επικρατεί και προσδιορίζει συμπεριφορές και πολιτικές. Ας ελπίσουμε ότι σύντομα το θέμα θα τύχει της δέουσας προσοχής. 

Απαγορεύεται η αντιγραφή του άρθρου

freshedu
Φωτογραφία από Darwin Laganzon από το Pixabay

Δείτε επίσης

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Τι πραγματικά είναι;

Διάδωσέ το Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Οι πραγματικές στοχεύσεις του νομοσχεδίου Ένα κείμενο για γονείς… και όχι …