ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Πρόγραμμα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου

Διάδωσέ το

 

Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της  Νεοελληνικής Γλώσσας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων  Γενικού Λυκείου.

Το παρόν Πρόγραμμα Σπουδών – πλην της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου – θα εφαρμοσθεί πιλοτικά – σε συνδυασμό με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας – σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια της χώρας κατά το σχολικό έτος 2022-2023.

Η περαιτέρω εφαρμογή του θα ορισθεί με νέα υπουργική απόφαση.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θεματικά Πεδία Θεματικές Ενότητες Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση:
Κειμενική ερμηνεία  και δημιουργία Θεματικός άξονας: 

Άμεσο κοινωνικό περιβάλλον

• Να διαχειρίζονται θέματα που αφορούν: 

− την ατομική τους ταυτότητα, όπως αυτή προσδιορίζεται  με κοινωνικούς όρους 

− τον κοινωνικό τους περίγυρο και τη σχέση τους με αυτόν − τον κόσμο της καθημερινής τους εμπειρίας.

Κειμενική οργάνωση: 

• Βασικές συνιστώσες της  επικοινωνίας 

• Γλωσσικοί και άλλοι  

σημειωτικοί τρόποι 

• Κειμενικά σχήματα 

• Επιχειρηματολογία

• Να αναγνωρίζουν τις συνιστώσες της κειμενικής  επικοινωνίας. 

• Να εντοπίζουν τα κειμενικά σχήματα. 

• Να συσχετίζουν τα κειμενικά σχήματα με τα κειμενικά  είδη. 

• Να διακρίνουν το επιχείρημα και τα κειμενικά σχήματα με  τα οποία αναπτύσσεται.

Λεξικογραμματική των  

κειμένων: 

• Έμφαση στην κανονικότητα  των γλωσσικών φαινομένων

• Να συσχετίζουν τις λεξικογραμματικές επιλογές με τα  κειμενικά σχήματα. 

• Να κατανοούν και να παράγουν δικά τους επικοινωνιακά  αποτελεσματικά κείμενα.

Η ελληνική 

και οι ποικιλίες της

• Συνοπτική επισκόπηση του  γλωσσικού συστήματος 

• Ομιλία και γραφή 

• Γλωσσική ταυτότητα

• Να συνειδητοποιούν τις πολλαπλές σχέσεις των ποικιλιών  της ελληνικής. 

• Να σχολιάζουν στοιχεία που σχετίζονται με τη γλωσσική  ταυτότητα των ίδιων και των άλλων. 

• Να διαθέτουν κριτική στάση απέναντι στις πρακτικές  δημιουργίας στερεοτύπων.

Πραγμάτευση  

εκτεταμένων  

κειμένων

• Επεξεργασία εκτεταμένου  αφηγηματικού, μη  

μυθοπλαστικού κειμένου  (κυρίως βιογραφία)

• Να ανακαλούν βασικές παραμέτρους της πλοκής  εκτεταμένων αφηγηματικών κειμένων. 

• Να αναγνωρίζουν τις τοποθετήσεις, στάσεις και αξίες των  προσώπων σε εκτεταμένα αφηγηματικά κείμενα, καθώς  και την πορεία της πλοκής. 

• Να επισημαίνουν βασικές παραμέτρους της αφήγησης,  καθώς και την οπτική γωνία του συγγραφέα/της  συγγραφέως. 

• Να αναπτύσσουν προσδοκίες για τη δομή και το νόημα  του κειμένου σε κάθε σημείο του.

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θεματικά Πεδία Θεματικές Ενότητες Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση:
Κειμενική ερμηνεία  και δημιουργία Θεματικός άξονας: Ευρύτερο  κοινωνικό περιβάλλον • Να διαχειρίζονται θέματα που αφορούν: 

− κοινωνικοπολιτικά ζητήματα σε τοπικό, εθνικό και  παγκόσμιο επίπεδο 

− τον πολιτισμό και τις αξίες του.

Κειμενική οργάνωση: 

• Βασικές συνιστώσες της  επικοινωνίας 

• Γλωσσικοί και άλλοι  

σημειωτικοί τρόποι 

• Κειμενικά σχήματα 

• Επιχειρηματολογία

• Να αντιλαμβάνονται τη μοναδικότητα κάθε  

επικοινωνιακής πράξης και την ιδιαιτερότητα των  συμμετεχόντων. 

• Να προσδιορίζουν τις πολυεπίπεδες σχέσεις μεταξύ  κειμενικών σχημάτων και κειμενικών ειδών σε επίπεδο  ακρόασης, ανάγνωσης και παραγωγής λόγου. 

• Να συνθέτουν πληροφορίες και απόψεις. 

• Να εμβαθύνουν στο επιχείρημα.

Λεξικογραμματική των  

κειμένων: 

• Έμφαση στις παραλλαγές  του κανονικού

• Να αντιλαμβάνονται τις λεπτές αποχρώσεις που  λαμβάνουν ανά περίπτωση τα λεξικογραμματικά στοιχεία. • Να διαφοροποιούν λεξικογραμματικά στοιχεία ανάλογα  με τον επικοινωνιακό στόχο.
Η ελληνική 

και οι ποικιλίες της

• Πρότυπη γλώσσα και  

ποικιλίες 

• Τοπικές ποικιλίες: διάλεκτοι • Γλωσσικές κοινότητες στην  Ελλάδα και στον κόσμο

• Να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ της πρότυπης και  άλλων ποικιλιών. 

• Να αξιολογούν τον ρόλο και τη σημασία ποικιλιών. • Να αναγνωρίζουν διαλέκτους σύμφωνα με τα ιδιαίτερα  χαρακτηριστικά τους. 

• Να αναγνωρίζουν ότι οι ποικιλίες αποτελούν ισότιμα  γλωσσικά συστήματα που εξυπηρετούν συγκεκριμένες  ανάγκες.

Πραγμάτευση  

εκτεταμένων  

κειμένων

• Επεξεργασία εκτεταμένου,  μη αφηγηματικού κειμένου  (στοχαστικό δοκίμιο) • Να απαριθμούν βασικά στοιχεία της επιχειρηματολογίας  του συγγραφέα/ της συγγραφέως. 

• Να εντοπίζουν την άποψη του συγγραφέα/της  συγγραφέως. 

• Να συνδέουν τις απόψεις που εκφράζονται με τα  περικείμενα στα οποία δημιουργήθηκαν. 

• Να κατανοούν τον ρόλο των γλωσσικών επιλογών του  συγγραφέα/της συγγραφέως.

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θεματικά Πεδία Θεματικές Ενότητες Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση:
Κειμενική ερμηνεία  και δημιουργία Θεματικός άξονας: 

Όψεις της πραγματικότητας  του 21ου αιώνα

• Να επαναδιαπραγματεύονται ήδη γνωστούς (από τις  προηγούμενες τάξεις) θεματικούς άξονες. 

• Να εμβαθύνουν σε αυτούς με αναγωγή και έμφαση στις  σύνθετες διαστάσεις της σύγχρονης πραγματικότητας.

Κειμενική οργάνωση: 

• Βασικές συνιστώσες της  επικοινωνίας 

• Γλωσσικοί και άλλοι  

σημειωτικοί τρόποι 

• Κειμενικά σχήματα 

• Επιχειρηματολογία

• Να αξιολογούν δηλώσεις, θέσεις, στάσεις, επιχειρήματα. • Να αξιολογούν τον τρόπο με τον οποίο τα κείμενα  διαμορφώνουν και επηρεάζουν τις απόψεις και τις  στάσεις των αποδεκτών τους. 

• Να αξιοποιούν τις πληροφορίες των κειμένων σε νέο  επικοινωνιακό πλαίσιο. 

• Να εμβαθύνουν στο επιχείρημα και τη χρήση του κατά  την παραγωγή λόγου.

 

Λεξικογραμματική των  

κειμένων: 

• Επανάληψη και  

εμβάθυνση με έμφαση  

στο περιφερειακό, στο  

εξεζητημένο ή/και στο  

νεότευκτο

• Να συναρτούν τα περιφερειακά ή/και εξεζητημένα  λεξικογραμματικά στοιχεία με τις προθέσεις, τις θέσεις,  την ταυτότητα του πομπού και του δέκτη του κειμένου. 

• Να κατανοούν τον ρόλο των περιφερειακών ή/και  εξεζητημένων λεξικογραμματικών στοιχείων στη  διαμόρφωση του ύφους των κειμένων, καθώς και των  απόψεων και στάσεων των αποδεκτών τους.

Η ελληνική και οι  ποικιλίες της • Νέα ελληνική: η γλώσσα μου,  όπως τη μιλώ σήμερα 

• Λέξεις-ταξιδιώτες μέσα στον  χρόνο

• Να εντοπίζουν βασικές αλλαγές που συνέβησαν στην  ελληνική γλώσσα μέσα στον χρόνο. 

• Να αποκωδικοποιούν τους τρόπους με τους οποίους  οι ψηφιακές τεχνολογίες διαφοροποιούν τις γλωσσικές  επιλογές σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα. 

• Να προσδιορίζουν τους τρόπους εμπλουτισμού της  σύγχρονης ελληνικής και των ποικιλιών της.

Πραγμάτευση  

εκτεταμένων  

κειμένων

• Επεξεργασία εκτεταμένου,  μη αφηγηματικού κειμένου  (ακαδημαϊκό δοκίμιο) • Να διακρίνουν την προσωπική τοποθέτηση του  συγγραφέα/ 

της συγγραφέως σε επιχειρηματολογικά κείμενα, καθώς και  τον σκοπό και την κατάληξη της συλλογιστικής. • Να αναπτύσσουν προσωπική τοποθέτηση απέναντι στα  κείμενα. 

• Να αναγνωρίζουν τη δυνατότητα για διαφορετικές  τοποθετήσεις απέναντι στα ζητήματα που θέτουν τα  κείμενα.

Δείτε εδώ το ΦΕΚ με το πρόγραμμα σπουδών

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …