Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου.
Το παρόν Πρόγραμμα Σπουδών – πλην της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου – θα εφαρμοσθεί πιλοτικά – σε συνδυασμό με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας – σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια της χώρας κατά το σχολικό έτος 2022-2023.
Η περαιτέρω εφαρμογή του θα ορισθεί με νέα υπουργική απόφαση.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | ||
Θεματικά Πεδία | Θεματικές Ενότητες | Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση: | ||
Κειμενική ερμηνεία και δημιουργία | Θεματικός άξονας:
Άμεσο κοινωνικό περιβάλλον |
• Να διαχειρίζονται θέματα που αφορούν:
− την ατομική τους ταυτότητα, όπως αυτή προσδιορίζεται με κοινωνικούς όρους − τον κοινωνικό τους περίγυρο και τη σχέση τους με αυτόν − τον κόσμο της καθημερινής τους εμπειρίας. |
Κειμενική οργάνωση:
• Βασικές συνιστώσες της επικοινωνίας • Γλωσσικοί και άλλοι σημειωτικοί τρόποι • Κειμενικά σχήματα • Επιχειρηματολογία |
• Να αναγνωρίζουν τις συνιστώσες της κειμενικής επικοινωνίας.
• Να εντοπίζουν τα κειμενικά σχήματα. • Να συσχετίζουν τα κειμενικά σχήματα με τα κειμενικά είδη. • Να διακρίνουν το επιχείρημα και τα κειμενικά σχήματα με τα οποία αναπτύσσεται. |
|
Λεξικογραμματική των
κειμένων: • Έμφαση στην κανονικότητα των γλωσσικών φαινομένων |
• Να συσχετίζουν τις λεξικογραμματικές επιλογές με τα κειμενικά σχήματα.
• Να κατανοούν και να παράγουν δικά τους επικοινωνιακά αποτελεσματικά κείμενα. |
|
Η ελληνική
και οι ποικιλίες της |
• Συνοπτική επισκόπηση του γλωσσικού συστήματος
• Ομιλία και γραφή • Γλωσσική ταυτότητα |
• Να συνειδητοποιούν τις πολλαπλές σχέσεις των ποικιλιών της ελληνικής.
• Να σχολιάζουν στοιχεία που σχετίζονται με τη γλωσσική ταυτότητα των ίδιων και των άλλων. • Να διαθέτουν κριτική στάση απέναντι στις πρακτικές δημιουργίας στερεοτύπων. |
Πραγμάτευση
εκτεταμένων κειμένων |
• Επεξεργασία εκτεταμένου αφηγηματικού, μη
μυθοπλαστικού κειμένου (κυρίως βιογραφία) |
• Να ανακαλούν βασικές παραμέτρους της πλοκής εκτεταμένων αφηγηματικών κειμένων.
• Να αναγνωρίζουν τις τοποθετήσεις, στάσεις και αξίες των προσώπων σε εκτεταμένα αφηγηματικά κείμενα, καθώς και την πορεία της πλοκής. • Να επισημαίνουν βασικές παραμέτρους της αφήγησης, καθώς και την οπτική γωνία του συγγραφέα/της συγγραφέως. • Να αναπτύσσουν προσδοκίες για τη δομή και το νόημα του κειμένου σε κάθε σημείο του. |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | ||
Θεματικά Πεδία | Θεματικές Ενότητες | Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση: | ||
Κειμενική ερμηνεία και δημιουργία | Θεματικός άξονας: Ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον | • Να διαχειρίζονται θέματα που αφορούν:
− κοινωνικοπολιτικά ζητήματα σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο − τον πολιτισμό και τις αξίες του. |
Κειμενική οργάνωση:
• Βασικές συνιστώσες της επικοινωνίας • Γλωσσικοί και άλλοι σημειωτικοί τρόποι • Κειμενικά σχήματα • Επιχειρηματολογία |
• Να αντιλαμβάνονται τη μοναδικότητα κάθε
επικοινωνιακής πράξης και την ιδιαιτερότητα των συμμετεχόντων. • Να προσδιορίζουν τις πολυεπίπεδες σχέσεις μεταξύ κειμενικών σχημάτων και κειμενικών ειδών σε επίπεδο ακρόασης, ανάγνωσης και παραγωγής λόγου. • Να συνθέτουν πληροφορίες και απόψεις. • Να εμβαθύνουν στο επιχείρημα. |
|
Λεξικογραμματική των
κειμένων: • Έμφαση στις παραλλαγές του κανονικού |
• Να αντιλαμβάνονται τις λεπτές αποχρώσεις που λαμβάνουν ανά περίπτωση τα λεξικογραμματικά στοιχεία. • Να διαφοροποιούν λεξικογραμματικά στοιχεία ανάλογα με τον επικοινωνιακό στόχο. | |
Η ελληνική
και οι ποικιλίες της |
• Πρότυπη γλώσσα και
ποικιλίες • Τοπικές ποικιλίες: διάλεκτοι • Γλωσσικές κοινότητες στην Ελλάδα και στον κόσμο |
• Να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ της πρότυπης και άλλων ποικιλιών.
• Να αξιολογούν τον ρόλο και τη σημασία ποικιλιών. • Να αναγνωρίζουν διαλέκτους σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. • Να αναγνωρίζουν ότι οι ποικιλίες αποτελούν ισότιμα γλωσσικά συστήματα που εξυπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες. |
Πραγμάτευση
εκτεταμένων κειμένων |
• Επεξεργασία εκτεταμένου, μη αφηγηματικού κειμένου (στοχαστικό δοκίμιο) | • Να απαριθμούν βασικά στοιχεία της επιχειρηματολογίας του συγγραφέα/ της συγγραφέως.
• Να εντοπίζουν την άποψη του συγγραφέα/της συγγραφέως. • Να συνδέουν τις απόψεις που εκφράζονται με τα περικείμενα στα οποία δημιουργήθηκαν. • Να κατανοούν τον ρόλο των γλωσσικών επιλογών του συγγραφέα/της συγγραφέως. |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | ||
Θεματικά Πεδία | Θεματικές Ενότητες | Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση: | ||
Κειμενική ερμηνεία και δημιουργία | Θεματικός άξονας:
Όψεις της πραγματικότητας του 21ου αιώνα |
• Να επαναδιαπραγματεύονται ήδη γνωστούς (από τις προηγούμενες τάξεις) θεματικούς άξονες.
• Να εμβαθύνουν σε αυτούς με αναγωγή και έμφαση στις σύνθετες διαστάσεις της σύγχρονης πραγματικότητας. |
Κειμενική οργάνωση:
• Βασικές συνιστώσες της επικοινωνίας • Γλωσσικοί και άλλοι σημειωτικοί τρόποι • Κειμενικά σχήματα • Επιχειρηματολογία |
• Να αξιολογούν δηλώσεις, θέσεις, στάσεις, επιχειρήματα. • Να αξιολογούν τον τρόπο με τον οποίο τα κείμενα διαμορφώνουν και επηρεάζουν τις απόψεις και τις στάσεις των αποδεκτών τους.
• Να αξιοποιούν τις πληροφορίες των κειμένων σε νέο επικοινωνιακό πλαίσιο. • Να εμβαθύνουν στο επιχείρημα και τη χρήση του κατά την παραγωγή λόγου. |
Λεξικογραμματική των
κειμένων: • Επανάληψη και εμβάθυνση με έμφαση στο περιφερειακό, στο εξεζητημένο ή/και στο νεότευκτο |
• Να συναρτούν τα περιφερειακά ή/και εξεζητημένα λεξικογραμματικά στοιχεία με τις προθέσεις, τις θέσεις, την ταυτότητα του πομπού και του δέκτη του κειμένου.
• Να κατανοούν τον ρόλο των περιφερειακών ή/και εξεζητημένων λεξικογραμματικών στοιχείων στη διαμόρφωση του ύφους των κειμένων, καθώς και των απόψεων και στάσεων των αποδεκτών τους. |
|
Η ελληνική και οι ποικιλίες της | • Νέα ελληνική: η γλώσσα μου, όπως τη μιλώ σήμερα
• Λέξεις-ταξιδιώτες μέσα στον χρόνο |
• Να εντοπίζουν βασικές αλλαγές που συνέβησαν στην ελληνική γλώσσα μέσα στον χρόνο.
• Να αποκωδικοποιούν τους τρόπους με τους οποίους οι ψηφιακές τεχνολογίες διαφοροποιούν τις γλωσσικές επιλογές σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα. • Να προσδιορίζουν τους τρόπους εμπλουτισμού της σύγχρονης ελληνικής και των ποικιλιών της. |
Πραγμάτευση
εκτεταμένων κειμένων |
• Επεξεργασία εκτεταμένου, μη αφηγηματικού κειμένου (ακαδημαϊκό δοκίμιο) | • Να διακρίνουν την προσωπική τοποθέτηση του συγγραφέα/
της συγγραφέως σε επιχειρηματολογικά κείμενα, καθώς και τον σκοπό και την κατάληξη της συλλογιστικής. • Να αναπτύσσουν προσωπική τοποθέτηση απέναντι στα κείμενα. • Να αναγνωρίζουν τη δυνατότητα για διαφορετικές τοποθετήσεις απέναντι στα ζητήματα που θέτουν τα κείμενα. |
Δείτε εδώ το ΦΕΚ με το πρόγραμμα σπουδών