ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Μαθητικό Συνέδριο: Προφορική Ιστορία και διδακτική της Ιστορίας: σχεδιάζοντας μια διδασκαλία ‘αλλιώς’

Διάδωσέ το

Μαθητικό Συνέδριο Μεθοδολογίας και Καλών Πρακτικών 

Προφορική Ιστορία και διδακτική της Ιστορίας: σχεδιάζοντας μια διδασκαλία ‘αλλιώς’

Αθήνα, 10-12 Μαΐου 2019-Σιβιτανίδειος Σχολή

«Η απομνημόνευση βλάπτει σοβαρά την πνευματική υγεία»

Το Μαθητικό Συνέδριο προτείνει μια διδασκαλία της Ιστορίας ‘αλλιώς’: την ένταξη της προφορικής ιστορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Φιλοδοξεί να συνθέσει τις διάσπαρτες δουλειές εμπνευσμένων εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους και να προτείνει μια διδασκαλία, η οποία θα συνδέει την Ιστορία με την τοπική κοινότητα, το τοπικό (local) με το παγκόσμιο (global), το μερικό με το γενικό, που θα αναπτύσσει την κριτική σκέψη, την έρευνα, τον διάλογο ανάμεσα στις γενιές, που θα δημιουργεί πολίτες ευαίσθητους στα νέα κοινωνικοπολιτικά και περιβαλλοντικά δεδομένα, που θα δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια δημιουργική σχέση με το παρελθόν τους, η οποία θα προάγει την ιστορική συνείδηση, θα ενισχύει τη συνεργατική μάθηση, θα εξασκεί τις επικοινωνιακές τους δυνατότητες, μέσω της συλλογής των προφορικών μαρτυριών, και τις οργανωτικές τους ικανότητες με την αρχειοθέτησή τους και η οποία τελικά θα παράγει νέα ιστορικά τεκμήρια και μια ‘άλλη’ ματιά στην Ιστορία, πιο ανθρωποκεντρική.

Σε ποιους απευθύνεται

Το Συνέδριο απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια, ΕΠΑΛ, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας), τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό.

Τι περιλαμβάνει:

Α) Παρουσιάσεις επιλεγμένων μαθητικών εργασιών που έχουν υλοποιηθεί με τη χρήση προφορικών μαρτυριών.
Β) Εργαστήρια- σεμινάρια για μαθητές και εκπαιδευτικούς: ιστορικής χαρτογράφησης, θεατρικής παιδείας, ντοκιμαντέρ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  5ο Θερινό Σχολείο με τίτλο «ΤΠΕ και Δημιουργικότητα στο Σύγχρονο Σχολείο»

Θεματικές: ως ενδεικτικές αλλά όχι αποκλειστικές θεματικές του συνεδρίου προτείνονται:

Η εμπειρία της συνέντευξης: Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να περιγράψουν την εμπειρία τους από την επικοινωνία με τους πληροφορητές: τι έμαθαν, εάν και πως άλλαξε η εικόνα του παρελθόντος που είχαν σε σχέση με το μάθημα της ιστορίας.

Προφορική ιστορία και ιστορική χαρτογράφηση: Στοχεύει στη σύνδεση του χώρου και του τόπου με τα ιστορικά γεγονότα. Η νέα τεχνολογία, με την οποία οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι, καθώς και η ύπαρξη διαδραστικών πινάκων στα σχολεία, που συνήθως χρησιμοποιούνται μόνο ως οθόνες προβολής, θεωρούμε ότι αποτελούν πρόσφορα μέσα για μια δημιουργική χαρτογράφηση της μνήμης (memory mapping): την τοποθέτηση των προφορικών μαρτυριών πάνω στο χάρτη της γειτονιάς, της πόλης, του νομού, της χώρας μας ή τον παγκόσμιο χάρτη.

Προφορική Ιστορία και ντοκιμαντέρ: Στην κοινωνία της εικόνας το ντοκιμαντέρ μπορεί να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό μέσο για τη δημιουργική παρουσίαση της μνήμης των ‘απλών’ ανθρώπων, η οποία φέρνει τους αφανείς στο ιστορικό προσκήνιο με τη χρήση των οπτικοακουστικών μέσων. Η καταγραφή με τη βιντεοκάμερα, το «κόψιμο» των βίντεο και το μοντάζ δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τον ρόλο του υποκειμένου, τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι νοηματοδοτούν και ερμηνεύουν τα γεγονότα της ζωής τους και τελικά συνθέσουν οι ίδιοι το δικό τους ιστορικό αφήγημα.

Προφορική Ιστορία και θέατρο: Το «θέατρο – ντοκουμέντο» και η δραματοποίηση, η οποία χρησιμοποιείται από αρκετούς εκπαιδευτικούς, είναι ένας από τους τρόπους για την παρουσίαση των προφορικών μαρτυριών που έχουν συλλεγεί. Μέσω αυτών οξύνεται η κριτική και η δημιουργική σκέψη και προωθείται η βιωματικότητα, η ενσυναίσθηση και η εκφραστική ικανότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  ΕΑΠ: Αιτήσεις για 22 Μεταπτυχιακά και 6 Προπτυχιακά προγράμματα σπουδών

Προφορική Ιστορία και μουσεία: Η «έκρηξη μνήμης» η οποία παρατηρείται στις μέρες μας οδήγησε στη ίδρυση όλο και περισσότερων μουσείων και προώθησε τη μουσειακή εκπαίδευση. Πολλά μουσεία χρησιμοποιούν και προφορικές μαρτυρίες. Η αξιοποίηση της προφορικής ιστορίας στα μουσεία επιτρέπει την ευαισθητοποίηση απέναντι σε κρίσιμα ζητήματα της εποχής. Ο μαθητής/επισκέπτης μαθαίνει να συσχετίζει τα εκθέματα με τα κοινωνικά υποκείμενα και τους ιστορικούς χώρους δίνοντάς τους φωνή.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Οι μαθητικές ομάδες που επιθυμούν να παρουσιάσουν την εργασία τους και να συμμετάσχουν στο Συνέδριο πρέπει μέσω των υπεύθυνων εκπαιδευτικών να συμπληρώσουν σχετική ηλεκτρονική ΑΙΤΗΣΗ που βρίσκεται ΕΔΩ:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfuEYAJ_m4wwjTN_tt4GK3Dp6ubVANT4UsS12absAbR4Z0CyQ/viewform

Παράταση ημερομηνίας υποβολής αιτήσεων: Κυριακή, 17 Μαρτίου 2019

Όλες οι Αιτήσεις θα εξεταστούν από την Οργανωτική Επιτροπή. Οι μαθητικές ομάδες θα ενημερωθούν για τα αποτελέσματα της επιλογής από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς έως την Κυριακή, 31 Μαρτίου 2019.

Δείτε επίσης

«Μαθηματική Εκπαίδευση και Πολιτειότητα» – 10ο Συνέδριο Εν.Ε.ΔΙ.Μ

Διάδωσέ το Το Παιδαγωγικό  Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης με τη Σχολή των …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *