ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Διευθυντές σχολείων: Με τι ασχολούνται και τι σχεδιάζεται για τον ρόλο τους

Διάδωσέ το

Διευθυντές σχολείων: Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης έχει εκφράσει κατά καιρούς τις θέσεις του κόμματός του αναφορικά με την επιλογή των Διευθυντών Σχολείων καθώς  και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν αυτοί 

Το fresh-education.gr παρουσιάζει  παρακάτω τις πιο σημαντικές από αυτές τις θέσεις, όπως τις περιέγραψε ο Πρωθυπουργός, όμως διαβάστε στο τέλος τι λένε  και  οι Διευθυντές σχολείων:

Ένας διευθυντής, μια διευθύντρια σχολικής μονάδας δεν πρέπει να περιορίζεται, σήμερα, στο σχολείο του 21ου αιώνα, μόνο στα τυπικά του/της καθήκοντα, είχε αναφέρει ο  Κ. Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο “Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης”. Πρέπει να μπορεί να είναι σε θέση να αναλαμβάνει μια σειρά πρωτοβουλίες για την καλύτερη αξιοποίηση ανθρώπινων και υλικών πόρων. Να συμβάλλει στις διαδικασίες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού και της αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Διευθυντές σχολείων με πίστη στην έννοια της αξιολόγησης και της αυτο-αξιολόγησης

Δεν μπορώ να φανταστώ πως θα επιλέγουμε διευθυντές οι οποίοι δεν πιστεύουν στην έννοια της αξιολόγησης και της αυτο-αξιολόγησης. Θα πρέπει να διευρύνει τις επιμορφωτικές δράσεις. Να έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει σχέσεις συνεργασίας με την τοπική κοινωνία. Να εμπλέκεται εν ολίγοις σε ένα φάσμα δραστηριοτήτων που επανακαθορίζουν συνολικά τη φυσιογνωμία της εργασίας του. Ξέρετε, γνωρίζω πολλούς διευθυντές οι οποίοι πληρούν αυτά τα κριτήρια κι έχουν τη δυνατότητα να ξεφύγουν από το στενό εναγκαλισμό του πλαισίου  ..τέτοιους ανθρώπους χρειαζόμαστε. Και η διαδικασία επιλογής τους θα πρέπει ακριβώς να κατατείνει στην επιλογή ανθρώπων με ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά.

Περιγραφή θέσης ευθύνης

Αλλά για να γίνει αυτό, χρειάζεται σαφέστατη περιγραφή θέσης ευθύνης, προσδιορισμός των καθηκόντων και φυσικά μια αντικειμενική διαδικασία επιλογής που δεν θα δίνει τόσο βάρος όσο δίνετε εσείς στην «αρχαιότητα», αλλά στις ευρύτερες γνώσεις και φυσικά στις διοικητικές ικανότητες. Δεν υποτιμούμε, σε καμία περίπτωση, την εμπειρία στην εκπαίδευση. Ασφαλώς είναι σημαντικό προσόν. Δεν μπορεί να είναι το βασικό προσόν. Χρειαζόμαστε φρεσκάδα ιδεών και πιστοποιημένη διοικητική ικανότητα…θα επιλέξουμε σωστά τους διευθυντές και θα τους δώσουμε μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας να κάνουν τη δουλειά τους.

Κεραμέως: Ενισχύουμε το ρόλο του διευθυντή

Η Υπουργός Νίκη Κεραμέως, παρουσιάζοντας στο Υπουργικό Συμβούλιο το νέο νομοσχέδιο που έρχεται για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, σημείωσε ότι  “Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες. Δείχνουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, με ενισχυμένη ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, ενισχύουμε το ρόλο του διευθυντή και αυξάνουμε τις θέσεις ευθύνης για τους εκπαιδευτικούς, θεσπίζουμε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας, εξασφαλίζουμε μεγαλύτερους βαθμούς ευελιξίας, απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις της εκπαίδευσης”

Τι λένε όμως οι διευθυντές σχολείων, τι κάνουν στο γραφείο τους;

Αν η Πολιτεία είχε βγάλει από την πλάτη μας τη διεκπεραίωση τόσο άσχετων με το ρόλο μας πραγμάτων…»

«Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει με την αλληλογραφία. Δεν προλαβαίνω να τη διαβάσω..”

«Όλα τα πρακτικά περνούν από μένα…”

αναφέρουν διευθυντές σχολείων σε  έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΕΡΚΥΝΑ  της Πανελλήνιας Παιδαγωγικής Εταιρείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΑ.Π.Ε.Δ.Ε.εδώ .  Πλήθος σχετικών ερευνών δείχνουν  ότι οι Διευθυντές και το ελληνικό σχολείο είναι παγιδευμένοι στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Στο παρακάτω άρθρο, εκπαιδευτικού και διευθυντή σχολικής μονάδας,  αναδεικνύονται περισσότερες διαστάσεις του προβλήματος που οδηγεί τους διευθυντές να ασχολούνται μάλλον περισσότερα με τα χαρτιά παρά με τα παιδιά.

Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο: Συνεχίζοντας στα γρανάζια της γραφειοκρατίας

Του Νίκου Παπούλια*

Παρότι ζούμε στην εποχή των οπτικών ινών, του ταχύτατου και αξιόπιστου internet, της γρήγορης μεταφοράς δεδομένων και των τεράστιων δυνατοτήτων που προσφέρουν τα νέα υπολογιστικά μηχανήματα, εντούτοις, το πρωτοβάθμιο σχολείο παραμένει αγκυλωμένα στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και της υπέρμετρης συμπλήρωσης εντύπων και χαρτιών που εμφανίζονται στην καθημερινή λειτουργία του.

Τα παλιότερα χρόνια καθετί που γινόταν στην εκπαιδευτική μονάδα καταγραφόταν σε χαρτί, ατελείωτα έντυπα που έπρεπε να συμπληρωθούν κατά τη διάρκεια και το τέλος του σχολικού έτους, όλη η δουλειά του σχολείου «τυλιγμένη» σε άπειρες κόλλες. Παρότι η εξέλιξη της τεχνολογίας άγγιξε την πραγματικότητα της εκπαίδευσης και η χρήση και εισαγωγή του πληροφορικού συστήματος myschool φάνηκε πως θα περιόριζε τη συμπλήρωση εγγράφων από μέρος του διευθυντή, το αποτέλεσμα είναι τελείως διαφορετικό.

Θα αναφερθώ σε μερικά παραδείγματα:

  • Πρόσφατα μας ήρθαν αφίσες στο σχολείο, τις οποίες έπρεπε να τοποθετήσουμε σε ευκρινή σημεία και αφορούσαν τα έργα ΕΣΠΑ που υλοποιούν οι σχολικές μονάδες. Μας ζητήθηκε για κάθε έργο να συμπληρώσουμε και τη σχετική έντυπη βεβαίωση, πως αυτές τοποθετήθηκαν !!! Αλήθεια πόσος χρόνος χαμένος και πού αποσκοπούσε αυτή η βεβαίωση;
  • Η συμπλήρωση των απουσιολογίων – κάθε αρχή του μήνα – των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΣΠΑ, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα προσκόλλησης στη γραφειοκρατία. Ποιος ο λόγος ύπαρξης τους, όταν οι άδειες και οι απουσίες του προσωπικού  περνιούνται στο πληροφορικό σύστημα myschool;
  • To ίδιο συμβαίνει και για τις άδειες των μόνιμων εκπαιδευτικών. Χορήγηση έντυπης απόφασης από το Διευθυντή του σχολείου εις τριπλούν και αποτύπωση της άδειας και στο  myschool. Δε θα μπορούσε η καταγραφή να γίνεται μόνο στο πληροφορικό σύστημα και η έντυπη αναφορά αδειών να αποφεύγεται;
  • Παρόμοια κατάσταση και με τα ωρολόγια προγράμματα τα οποία πρέπει να συμπληρωθούν και αυτά σε χαρτιά – «σεντόνια»  τα λέγαμε παλιά – να καταγραφούν οι ώρες διδασκαλίας κάθε εκπαιδευτικού και να σταλούν για έγκριση στον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων με διαβιβαστικά, σφραγίδες και αριθμούς πρωτοκόλλου. Αλήθεια, που στοχεύει η συγκεκριμένη πράξη, από τη στιγμή που έχουν αποτυπωθεί τα προγράμματα κάθε εκπαιδευτικού στο myschool;
  • Γιατί πρέπει οι αναλήψεις υπηρεσίας των εκπαιδευτικών να γίνονται και σε έντυπη μορφή, από τη στιγμή που συμπληρώνονται τα σχετικά πεδία στο πληροφορικό σύστημα;
  • Mία σχολική μονάδα, κάθε χρόνο, χρειάζεται να δημιουργήσει 30 με 35 πρακτικά συλλόγου διδασκόντων, ο διευθυντής  είναι αναγκασμένος να τυπώνει υπεύθυνες δηλώσεις για κάθε δράση του σχολείου, να συμπληρώνει τα οδοιπορικά των μετακινούμενων εκπαιδευτικών, να γράφονται πρακτικά για παραπομπή μαθητών στο ΚΕΣΥ και …η ζωή συνεχίζεται!!!

Ατελείωτες ώρες χαμένες στα γρανάζια ενός γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, τη στιγμή που ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας της χώρας, προσπαθούν να εξελιχθούν στην καθημερινότητά τους προς όφελος του πολίτη, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Αναρωτιέται κανείς ποιος ο ρόλος του πληροφορικού συστήματος myschool, αφού αναγκάζει το Διευθυντή παράλληλα με την ενημέρωσή του να συμπληρώνει και αντίστοιχα έντυπα. Γιατί να σπαταλιέται πολύτιμος χρόνος, τη στιγμή που η σχολική μονάδα πρέπει να αντιμετωπίσει τις εκπαιδευτικές προκλήσεις, να ανοιχτεί στην κοινωνία και να διευρύνει τους ορίζοντές της;

Ο Διευθυντής ενός σχολείου –χωρίς να το επιδιώκει – έχει μεταβληθεί σε ένα πολύ καλό γραφειοκράτη, αφού καθημερινά ασχολείται με έγγραφες ενημερώσεις και απαντήσεις σε θέματα που του ζητούνται από τα ανώτερα επίπεδα της εκπαίδευσης και άλλους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού βίου. Με αυτό τον τρόπο όμως ξεφεύγει από το ρόλο του, ως έχον την παιδαγωγική καθοδήγηση της σχολικής μονάδος, ως υπεύθυνου της εκπλήρωσης των στόχων της και της δημιουργίας θετικού κλίματος σε αυτή.

Οι απαιτήσεις στη σύγχρονη εκπαίδευση επιβάλλουν τη δημιουργία ενός σχολείου ευέλικτου και ικανού να προσαρμόζεται στις όποιες αλλαγές συμβαίνουν με δημιουργική διαχείριση της νέας γνώσης. Η βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση περνά μέσα από την αναβάθμιση των υπηρεσιών και όχι με την προσκόλληση σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Aς αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της τεχνολογίας και στη διοίκηση της εκπαίδευσης, διευρύνοντας και απλοποιώντας διαδικασίες προκειμένου να οδηγηθούμε σε ένα αυτόνομο σχολείο με όραμα και αξιοποίηση των δυνατοτήτων των μαθητών του!!!

Νικόλαος Παπούλιας

Δ/ντής 3ου Δημοτικού Σχολείου Άμφισσας

Ενημερωθείτε και από τη σελίδα του fresh education στο f/b εδώ

Το άρθρο του κ. Παπούλια δημοσιευμένο στο e-sterea.gr

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *