ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Διαδραστικοί πίνακες: από τις εξαγγελίες στη λειτουργική ενσωμάτωση

Διάδωσέ το

Οι νέοι διαδραστικοί πίνακες  αποτελούν εμβληματικό κυβερνητικό μέτρο και χρησιμοποιούνται συχνά για να σηματοδοτήσουν το όραμα για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όμως από τις εξαγγελίες μέχρι τη λειτουργική ενσωμάτωση των νέων πινάκων στη σχολική πραγματικότητα ο δρόμος φαίνεται ότι θα είναι μακρύς. 

Είναι αλήθεια πως η ποιότητα τους είναι υψηλή και οι τεχνικές τους δυνατότητες πολλές. Όμως όσο πιο μεγάλες είναι οι δυνατότητες τόσο περισσότερο αυξάνονται και οι ανάγκες υποστήριξης. Ένας διαδραστικός πίνακας απαιτεί γρήγορη και αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο, άμεση και εξειδικευμένη παρέμβαση σε περίπτωση τεχνικού προβλήματος και φυσικά εκπαιδευτικούς που διαθέτουν μεγάλη παλέτα ψηφιακών δεξιοτήτων αλλά και υποστήριξη στα πρώτα τους βήματα. Φαίνεται ότι τα παραπάνω είναι ακόμα ζητούμενα. 

Ξεκίνημα με προβλήματα

Η πρώτες τοποθετήσεις άρχισαν κατά τη λήξη του σχολικού έτους 2022-2023 και εκεί φάνηκαν και τα πρώτα προβλήματα. Τα σχολεία ενημερώνονταν λίγο πριν από την άφιξη των τεχνικών και οι τοποθετήσεις γίνονταν βιαστικά και χωρίς οδηγίες. Έτσι, κάποιες φορές οι νέοι πίνακες εγκαταστάθηκαν  απέναντι (!) από τον παλαιό πίνακα ή κοντά σε παράθυρο με έντονο ηλιακό φως καθιστώντας προβληματική τη χρήση τους. Ακόμα και σήμερα, μήνες μετά τις πρώτες εγκαταστάσεις, δεν έχει συνταχθεί από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. ένα απλό εγχειρίδιο με βασικές οδηγίες για την επιλογή της κατάλληλης θέσης σε σχέση με τον παλαιό πίνακα, τον ρόλο του φυσικού και τεχνητού φωτισμού, κ.τ.λ. 

Διαδραστικοί πίνακες και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Μετά την τοποθέτηση γίνεται μια σύντομη επίδειξη λειτουργίας και το εκπαιδευτικό προσωπικό καλείται να αξιοποιήσει τους διαδραστικούς πίνακες χωρίς παιδαγωγική και τεχνική υποστήριξη. Όσοι έμαθαν να τους χρησιμοποιούν, το έκαναν ψάχνοντας μόνοι τους ή υποστηριζόμενοι από τοπικά δίκτυα και συναδέλφους. Να σημειώσουμε εδώ ότι οι διαδραστικοί πίνακες με ενσωματωμένο υπολογιστή είναι μηχανήματα με περίπλοκες λειτουργίες που απαιτούν μεγάλη εξοικείωση για να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά στο απαιτητικό περιβάλλον μιας σχολικής τάξης. Δεν είναι δεδομένο ότι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν τις αναγκαίες δεξιότητες για κάτι τέτοιο. Πολύ σωστά, λοιπόν, είχε ανακοινωθεί από την άνοιξη του 2023 ότι προγραμματίζεται σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Τον Σεπτέμβριο μάλιστα, ο νέος Πρόεδρος του Ι.Ε.Π. επιβεβαίωσε ότι η επιμόρφωση ξεκινά σύντομα. Βρισκόμαστε ήδη στις αρχές του 2024, ο αριθμός των νέων πινάκων έχει αυξηθεί σημαντικά και όμως η επιμόρφωση παραμένει στις εξαγγελίες. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Αξιολόγηση: Το όχι σε όλα τελικά είναι πάντα ένα μεγάλο ΝΑΙ!

Διαδίκτυο και ενδοσχολική δικτύωση

Η πλήρης αξιοποίηση των νέων πινάκων είναι άμεσα συνδεδεμένη με το διαδίκτυο. Χωρίς αυτό η αξιοποίησή τους θα είναι ημιτελής και το υλικό που ετοιμάζει το Υπουργείο θα παραμένει  ανεκμετάλλευτο. Είναι απαραίτητη, λοιπόν, η επιτάχυνση του προγράμματος εγκατάστασης γρήγορου ίντερνετ (ιδανικά μέσω οπτικής ίνας) σε κάθε σχολείο. Δε φτάνει όμως μόνο αυτό. Ο ρόλος που παίζει το εσωτερικό -ενσύρματο- δίκτυο είναι επίσης καθοριστικός και θα πρέπει να διατεθούν κονδύλια  ώστε η ποιότητα του δικτυακού εξοπλισμού να είναι ανάλογη των απαιτήσεων. Το γρήγορο ίντερνετ δε πρέπει να φτάνει μόνο στο γραφείο της διεύθυνσης του σχολείου αλλά και στην κάθε τάξη ξεχωριστά. Ένα καλά δομημένο εσωτερικό δίκτυο θα επιτρέψει την ενδοσχολική επικοινωνία και τη μεταφορά ψηφιακού υλικού από αίθουσα σε αίθουσα πολλαπλασιάζοντας τις δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών αλλά και υποστήριξης των ειδικοτήτων που αλλάζουν συχνά αίθουσα διδασκαλίας. 

Αν και τα πρώτα δείγματα γραφής δημιουργούν ανησυχία, καταλήγουμε ελπίζοντας ότι σύντομα το πρόγραμμα των διαδραστικών πινάκων θα βρει τον βηματισμό του, θα διορθωθούν οι αδυναμίες της πρώτης φάσης, οι υποδομές θα ενισχυθούν και η υποστήριξη των εκπαιδευτικών θα είναι άμεση και ουσιαστική. Οτιδήποτε άλλο θα αποτελεί υποβάθμιση και υπονόμευση ενός πανάκριβου εγχειρήματος και θα είναι αδικαιολόγητο.  

Δείτε επίσης:

Απουσίες μαθητών λόγω COVID-19 – εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘΑ

freshedu

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …