ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ανακοίνωση Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση με αφορμή τα κρίσιμα γεγονότα μετά τη δολοφονία του George Floyd

Διάδωσέ το

Με αφορμή τα κρίσιμα γεγονότα μετά τη δολοφονία του George Floyd, το ΔΣ του Ομίλου θέτει εκ νέου το ζήτημα της διδακτικής της ιστορίας και της επαναφοράς της διδασκαλίας του μαθήματος στην Γ΄τάξη του Λυκείου.

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, φίλες και φίλοι,

Βρισκόμαστε στο τέλος αυτής της περίεργης και δύσκολης ακαδημαϊκής χρονιάς, που μας έκανε να αναλογιστούμε πόσο εύθραυστοι αλλά και επινοητικοί είμαστε, και σε αναμονή της νέας, με ασάφεια σχετικά με την τύχη των νέων Π.Σ. για το μάθημα της ιστορίας.  

Ωστόσο την ενημέρωση σχεδόν μονοπωλεί το ενδιαφέρον για τα  κρίσιμα γεγονότα των τελευταίων ημερών στις ΗΠΑ, μετά τη δολοφονία του Αφροαμερικανού George Floyd. 

Η δημόσια ιστορία εν δράσει.

Οι εξελίξεις στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού που πυροδότησαν πλήθος ανάλογων αντιδράσεων σε όλον τον δυτικό κόσμο, δεν θεωρούμε πως αφορούν γεγονότα μακρινά κι άσχετα με το περιεχόμενο του γνωστικού αντικειμένου της ιστορίας. Αντίθετα, μας οδηγούν  σε έντονο προβληματισμό για την υποβάθμιση των ιστορικών σπουδών στην ελληνική εκπαίδευση ,καθώς εύλογα διερωτώμεθα πόσοι/-ες νέοι/-ες μας είναι σε θέση να κατανοήσουν τη μακρά διάρκεια των φυλετικών διακρίσεων στην Αμερικανική ήπειρο, αφού πρόκειται για γεγονότα που ελάχιστα- ή και καθόλου- έχουν διδαχθεί στη σχολική τάξη. Ο πολυτάραχος εικοστός αιώνας και η παγκόσμια ιστορία απουσιάζουν, πλέον, από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επομένως οι φετινοί /-ές απόφοιτοι/-ες  και όχι μόνο, αγνοούν τόσο τους αγώνες των λαών για την αποαποικιοποίησή τους όσο και τους αγώνες μειονοτήτων για την αναγνώριση των κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων τους. Προσωπικότητες όπως ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ο Νέλσον Μαντέλα ή ο Μαχάτμα Γκάντι παραμένουν άγνωστες για τους μαθητές και τις μαθήτριες, όπως παραμένουν άγνωστες  γυναίκες που αγωνίσθηκαν για τα δικαιώματά τους, όπως η Λουίζ Μισέλ, η Ρόζα Πάρκς ή η Άντζελα Ντέιβις. Aς θυμηθούμε τι προκάλεσε η αναφορά σε σχολικό εγχειρίδιο στην αγωνίστρια του ΄21 Θρακιώτισσα Δόμνα Βισβίζη.

 Πώς να κατανοήσουν τα παιδιά γιατί αποκαθηλώνονται τα αγάλματα του Λεοπόλδου ΙΙ στο Βέλγιο ή του Edward Colston  στο Μπρίστολ και του Robert E. Lee στις Η.Π.Α. ,όταν δεν μπορούν να συλλάβουν τη μεγάλη εικόνα, να ιστορικοποιήσουν και να προσεγγίσουν γεγονότα και ανθρώπινες αντιδράσεις;  Ωστόσο, silence is violence, όπως σωστά τόνισαν διαδηλωτές και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, και σε αυτές τις βολικές σιωπές πρέπει να αντισταθούμε. 

Το νέο Π.Σ. Ιστορίας της Α΄Λυκείου περιέχει αναλυτικές προσεγγίσεις σε αυτές τις πτυχές του 20ου αιώνα. Θα δοκιμαστούν στην πράξη; Με τι υποστηρικτικό υλικό; Δεν θα εφαρμοστούν; Να ελπίζουμε ότι στα νέα Π.Σ. που πρόκειται να ανακοινωθούν θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε η ιστορία να διδάσκεται και πέραν του 19ου αι. με έμφαση στην κατανόηση των παραγόντων που οδήγησαν στα κρίσιμα ζητήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη εποχή; Το ευχόμαστε.

Θεωρούμε  κρίσιμης σημασίας, για την αναβάθμιση της ιστορικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, την επαναφορά του μαθήματος στη Γ΄ τάξη του λυκείου με έμφαση στη σύγχρονη παγκόσμια ιστορία, στην οποία εντάσσεται η εθνική, ώστε να εφοδιάσουμε τους νέους και τις νέες μας με γνωστικά εργαλεία που θα τους επιτρέπουν τη βαθύτερη και ουσιαστικότερη γνώση του παρελθόντος, την κριτική προσέγγισή του και θα καθιστούν δυνατό τον αναστοχασμό γύρω από τα μείζονα παγκόσμια προβλήματα του παρόντος, δηλαδή τη συλλογική και ατομική  αυτογνωσία και  ετερογνωσία.

Ως Ο.Ι.Ε.Ε «we have a dream». Να συμβάλουμε στην αλλαγή της οπτικής με την οποία αντιμετωπίζεται παραδοσιακά το γνωστικό αντικείμενο της ιστορίας μέσα από εμπλουτισμό θεματικών και εναλλακτικούς, ενσυναισθητικούς τρόπους προσέγγισης του παρελθόντος, με άνοιγμα των Π.Σ. σε ζητήματα μειονοτήτων, έμφυλων προσεγγίσεων και διεπιστημονικών συνεργασιών, με χρήση των πρωτογενών πηγών αλλά και άλλων π.χ. των graphic novels /comics, των ψηφιακών πόρων, της λογοτεχνίας και της τέχνης συνολικά, μέσα από ερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες, ώστε να εμφυσήσουμε στη νέα γενιά την αγάπη όχι μόνο για την ιστορία αλλά και για την ανθρωπιά, τη δικαιοσύνη και τη δημοκρατία. Η διδασκαλία του αντικειμένου απαιτεί επιστημονική ετοιμότητα και ισχυρά αντανακλαστικά από τους εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να απαντήσουν στα εύλογα ερωτήματα των μαθητών/-τριών (ή να βοηθήσουν τα παιδιά να θέσουν ερωτήματα) και να επικαιροποιήσουν τα αναλυτικά και μεθοδολογικά τους εργαλεία. Δεν θα κουραστούμε να υπερασπιζόμαστε αυτό το στόχο. 

Με σεβασμό στην αλήθεια και την ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια. 

Αθήνα, 11 Ιουνίου 2020-06-11

Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.)

www.aheg.gr 

Δείτε επίσης

Ως εδώ με τις σχολικές εκδρομές! Να μπει τώρα τέλος στην ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών.

Διάδωσέ το Η εκπαιδευτική κοινότητα βλέπει για μια ακόμη φορά –με αφορμή την πραγματοποίηση μιας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *