ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

9o Γυμνάσιο Τρικάλων: Συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τα Ελληνικά Μνημεία της UNESCO

Διάδωσέ το

Το 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετέχει στη δράση «Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία-Γνωρίστε διαδικτυακά τα ελληνικά μνημεία της UNESCO»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων

Ο διαδικτυακός τόπος «Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία UNESCO» αποτελεί τμήμα της ομώνυμης εκπαιδευτικής δράσης. Έχει σκοπό τη γνωριμία μικρών και μεγάλων σε όλον τον κόσμο με τα ελληνικά μνημεία παγκόσμιας ακτινοβολίας, που έχουν ενταχθεί στον Κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Πρωτότυπα  ψηφιακά έντυπα φωτίζουν διαφορετικές πτυχές του ελληνικού πολιτισμού, ενώ με τις προτάσεις δραστηριοτήτων και τα διαδραστικά παιχνίδια μπορείτε να διασκεδάσετε, να «περιηγηθείτε» νοερά στα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους και να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας!

Το πολυδιάστατο εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο «Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία της UNESCO» σχεδιάστηκε από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Αρχαία ιερά, βυζαντινοί ναοί και μονές, μεσαιωνικές πολιτείες, κάστρα και λιμάνια, σε διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας, παρουσιάζονται μέσα από το κοινό πρίσμα της εγγραφής τους ως Μνημεία Εξέχουσας Παγκόσμιας Σημασίας. Το πλούσιο αυτό υλικό παρέχεται σε ψηφιακή και έντυπη μορφή.

Το υλικό απευθύνεται στην  Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ιδιαίτερα σε μαθητές ηλικίας 12-15 ετών. Με την κατάλληλη προσαρμογή, το υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί και για τις εκπαιδευτικές ανάγκες περισσότερων τάξεων, καθώς και από το ευρύ κοινό, ειδικές ομάδες κοινού, άτομα με δυσκολίες στην όραση, την κίνηση ή τη νόηση. Η ψηφιακή εκδοχή του υλικού στην ελληνική, αγγλική και γαλλική γλώσσα διευκολύνει την πρόσβαση σε όλους!

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες:

Να κατανοήσουν τις έννοιες: μνημείο, κληρονομιά, παγκοσμιότητα, καθώς και της έννοιας της «εξέχουσας παγκόσμιας σημασίας» και να «ξεκλειδώσουν» τον γρίφο της «πολιτιστικής κληρονομιάς».

Να γνωρίσουν τον παγκόσμιο οργανισμό για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση UNESCO και το ρόλο του στην προστασία παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.

Να εξοικειωθούν με τα ελληνικά μνημεία και τον ελληνικό πολιτισμό.

Να γνωρίσουν το παρελθόν του τόπου τους και να κατανοήσουν τη σημασία του.

Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα αποδοχής και προστασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, της τοπικής αλλά και της παγκόσμιας. Να αναπτύξουν ποικίλες δεξιότητες, μέσα από τη βιωματική και διαδραστική χρήση του εκπαιδευτικού υλικού.

Ο ιστότοπος  www.greekunescomonuments.gr  φιλοξενεί:

Το κύριο υλικό με τα έντυπα σε μορφή e-books. Πρόσθετο βοηθητικό υλικό. Διαδικτυακές δραστηριότητες.

Τρία ψηφιακά έντυπα με προτάσεις δραστηριοτήτων.

Ενημερωτική ταινία μικρού μήκους.

Όσο περνά ο καιρός και προχωρούμε στα ουσιαστικά σημεία της ανωτέρω δράσης, βαθιά καταλαβαίνουμε τη σημασία που δίνουν στα ερείπια οι ιστορικοί και οι αρχαιολόγοι. Τα μάρμαρα, οι πέτρες κι η ιστορία μένουν με την πυρακτωμένη τους πνοή για να θυμίζουν το πέρασμα της ομορφιάς, της μνήμης…εκείνου που σίγησε, μα ζει στην ίδια του την κατάρρευση, κι ακόμα τις γέφυρες με το παρελθόν που την συνείδησή μας διατρέχουν σαν γαλάζιες φλέβες σε γηρασμένο χέρι..και όταν μες στη θρυμματισμένη θύμηση σαν σε σπασμένους καθρέφτες, αναδεύουμε μνήμες και περιπέτειες ερειπίων, ψάχνοντας απόκριση, γνώση βαθιά απ’ τα μάρμαρα, τις πέτρες και την ιστορία, παίρνουμε απάντηση, απόκριση για όσα περιμένουμε, για όσα το μέλλον μας προδιαγράφει. 

Οι ακόλουθες στοχαστικές σκέψεις του ιστορικού Απ. Βακαλόπουλου είναι ενδεικτικές των προβληματισμών μας: Τα ερείπια, έγραφε, “βουβοί τώρα μάρτυρες του παρελθόντος, συγκινούν με την άφωνη παρουσία τους όχι μόνο τους ιστορικούς, αλλά και κάθε άνθρωπο. Τι να ‘ναι άραγε αυτό που μας τραβά σ’ αυτά; Μήπως η επιθυμία για γνώση, μήπως ένα αίσθημα ρομαντικό που μας γυρίζει πίσω στο παρελθόν, ή το μήνυμα της προσεχούς ερημίας, της μηδαμινότητας των ανθρωπίνων; Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει κάποια μυστική ανταπόκριση ανάμεσα στα μνημεία και σε μας(…).” (Απ. Βακαλόπουλος, “Τα Κάστρα του Πλαταμώνα και της Ωριάς Τεμπών”, 1972)

Ο εξέχων ιστορικός με το εμβριθές και λεπταίσθητο σχόλιό του πλαταίνει τη σκέψη μας για τη σχέση του ανθρώπου με τα μνημεία, τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος μας. Κι ανάμεσα στα θραύσματα του χθες, φρέσκια, ζωντανή αμείλικτα διερευνητική, αισθητά δυναμική και κορεσμένη από μνήμες, εικόνες και χρώματα, σε απόλυτη αντίστιξη του χθες με το σήμερα η δική μας παρουσία. Γιατί με όλους αυτούς τους τρόπους ο νους και ο ψυχισμός μας ζωοποιεί τα θραύσματα του χθες και τα προεκτείνει θαλερά στο σήμερα. Έτσι «διαβάζονται» από τους μαθητές και τις μαθήτριές μας οι φωτογραφίες και το ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό του εξαίρετου αυτού προγράμματος της UNESCO! Συστήνουμε ανεπιφύλακτα την εγγραφή και την ενασχόληση και άλλων σχολείων με αυτό.

https://www.youtube.com/watch?v=2ypnwk0BkMA

 

 

Δείτε επίσης

Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης συναντήθηκαν με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ

Διάδωσέ το Συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ είχε το Διοικητικό Συμβούλιο των Συμβούλων …