ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Έρευνα του ΣτΠ για τα δημόσια νηπιαγωγεία – Τι αναφέρει για υποδομές και αριθμό μαθητών ανά τμήμα

Διάδωσέ το

Χρηματοδότηση

Τις απόψεις του για το ζήτημα της έλλειψης κτιριολογικού κανονισμού και  τεχνικών προδιαγραφών για τα δημόσια νηπιαγωγεία, εξέθεσε αναλυτικά στην  Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο Συνήγορος  του Πολίτη.  

Η Ανεξάρτητη Αρχή είχε απευθυνθεί ήδη από τον Απρίλιο του 2021 στους αρμόδιους  Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υποδομών και Μεταφορών καθώς είχε  διαπιστώσει από τις κατατεθείσες αναφορές, σωρεία προβλημάτων στα δημόσια  νηπιαγωγεία. Επισημαίνεται ότι ο αριθμός των συγκεκριμένων αναφορών αυξήθηκε με  την εισαγωγή της διετούς υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων.  

Τα προβλήματα που αναδεικνύονται αφορούν τη μη ορθή επιλογή χώρων, πολεοδομικές  παραβάσεις στις υφιστάμενες δομές, αλλά, κυρίως, έλλειψη ενιαίων και σαφώς  καθορισμένων κτιριολογικών προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών κατά την  κατασκευή ή διαρρύθμιση των κτιρίων, με αποτέλεσμα οι χώροι να μην ανταποκρίνονται  στις ανάγκες των νηπίων. Κατόπιν των σχετικών διαπιστώσεων που βασίστηκαν σε  έρευνα μεγάλου αριθμού υποθέσεων ο Συνήγορος του Πολίτη κατέθεσε συγκεκριμένες  προτάσεις, οι οποίες εν συντομία είναι οι εξής: 

  • Θέσπιση κτιριολογικού κανονισμού και τεχνικών προδιαγραφών για τα  νηπιαγωγεία.  
  • Να εξεταστεί η δυνατότητα μείωσης του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά  τμήμα, σύμφωνα και με τις προδιαγραφές του πρώην ΟΣΚ.  
  • Ολοκληρωμένος έλεγχος από τα αρμόδια όργανα στις ήδη κατασκευασθείσες  μονάδες και εφαρμογή των προβλέψεων για την πρόσβαση και εξυπηρέτηση  Ατόμων με Αναπηρίες σε όλους τους χώρους αυτών. 
  • Κεντρικός συντονισμός και συνολική εποπτεία των τρόπων υλοποίησης της  υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από τους Δήμους.  
  • Εξέταση των ζητημάτων (πχ. γραφειοκρατικά, οικονομικά, νομοθετικά) που  πιθανά δυσχεραίνουν ή καθυστερούν την ενοικίαση, διαμόρφωση ή ανέγερση  κατάλληλων κτιρίων από τους Δήμους και στοχευμένη αντιμετώπισή τους, με  τις απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις. 
  • Έγκαιρη πρόβλεψη ως προς τις διαπιστωθείσες ανάγκες και ανεύρεση  κατάλληλων χώρων, ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στη λειτουργία του  νηπιαγωγείου ή του παραρτήματός του. Εάν το παράρτημα του νηπιαγωγείου  τοποθετείται σε περιοχή μακριά από την κατοικία των εξυπηρετούμενων  οικογενειών, λόγω μη δυνατότητας εύρεσης καταλληλότερου χώρου, θα  πρέπει να διασφαλίζεται εγκαίρως η μεταφορά των μαθητών/τριών ώστε να  μην επιβαρύνονται οι οικογένειες των παιδιών. 

Ενδεικτικά κάποιες σημαντικές επισημάνσεις του ΣτΠ

Δεν υπήρξε συντονισμένος και επαρκής σχεδιασμός εκ μέρους όλων των αρμοδίων φορέων προκειμένου να εξεταστεί η δυνατότητα ολοκλήρωσης του εγχειρήματος της διετούς προσχολικής υποχρεωτικής φοίτησης, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και να υπάρξει ένας ενιαίος συντονισμός και παρακολούθηση της πορείας του.

..η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η κτιριακή υποδομή της προσχολικής εκπαίδευσης κάθε άλλο παρά ικανοποιητική μπορεί να χαρακτηριστεί, ενώ το γεγονός των δυσχερών συνθηκών κάτω από τις οποίες καλούνται, πολλές φορές, τα νήπια να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα, κινδυνεύει να απαξιώσει κάθε θετική προσπάθεια εκ μέρους του αρμοδίου Υπουργείου στον τομέα της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.

Δεν έχουν θεσπιστεί ο κτιριολογικός κανονισμός και οι τεχνικές προδιαγραφές για τα νηπιαγωγεία, προκειμένου η διοίκηση να υποχρεούται να τα λαμβάνει υπόψη κατά το στάδιο κατασκευής, ενοικίασης ή ανακαίνισης των χώρων.

Διαπιστώνεται δε, κατόπιν αυτοψίας των αρμοδίων υπηρεσιών, ότι πολλά νηπιαγωγεία δεν είναι κατάλληλα για τη στέγαση των νηπίων είτε γιατί εξ’ αρχής έχει επιλεγεί ακατάλληλο κτίριο, είτε γιατί δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι απαιτούμενες εργασίες, ώστε να ανταποκρίνεται ο χώρος στις ανάγκες των νηπίων.

Σε αρκετά υφιστάμενα κτίρια νηπιαγωγείων δεν τηρούνταν οι οικείες πολεοδομικές διατάξεις (πχ. παράλειψη αλλαγής χρήσης χώρου από κατάστημα, πολεοδομικές παραβάσεις) ή οι διατάξεις περί πυροπροστασίας. Οι συνθήκες εκπαίδευσης, σε πλείστες περιπτώσεις, όπως αυτές αποτυπώνονται στα έγγραφα των αρμοδίων υπηρεσιών, αλλά και στις αναφορές των πολιτών, είναι δυσχερείς, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω κακοτεχνιών, ελλείψεων ή ακόμα και επικίνδυνων κατασκευών εντός των χώρων φοίτησης, διατρέχει κίνδυνο η ασφάλεια των νηπίων.

Η εφαρμογή του προγράμματος της υποχρεωτικής διετούς προσχολικής εκπαίδευσης κατήργησε ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα παιδιά ηλικίας 4 έως 5 ετών τα οποία με το προηγούμενο σύστημα απολάμβαναν ολοκληρωμένη φροντίδα (πλήρη γεύματα, δυνατότητα ύπνου, ολοήμερο πρόγραμμα, μεταφορά τους και φύλαξη τους καλοκαιρινούς μήνες εκτός του Αυγούστου) και οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να εγγράφουν τα παιδιά τους σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς ή να καλύπτουν τα έξοδα φοίτησής τους σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς με νoucher.

Ένα άλλο θέμα άμεσα σχετιζόμενο με την επάρκεια των χώρων είναι ο αριθμός των νηπίων ανά τμήμα. Σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 2, του ΠΔ 79/2017 «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων» ο μέγιστος αριθμός των παιδιών ανά τμήμα είναι είκοσι πέντε (25). Εντούτο ΣτΠις, οι προαναφερόμενες προδιαγραφές του ΟΣΚ αναφέρουν ότι η αίθουσα διδασκαλίας θα πρέπει να είναι δυναμικότητας από δεκαέξι (16) μέχρι είκοσι (20) παιδιά, ενώ η ελάχιστη εσωτερική διάσταση αυτής είναι 6,90 μέτρα. Επίσης, αναφέρεται ότι οι διεθνείς προδιαγραφές προβλέπουν επιφάνεια 3 m2 /νήπιο.

Δείτε εδώ αναλυτικά

Δείτε επίσης:

Τo καινούριο μάθημα στα σχολεία που θα ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και θα ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου

Δείτε επίσης

Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης συναντήθηκαν με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ

Διάδωσέ το Συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ είχε το Διοικητικό Συμβούλιο των Συμβούλων …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *